Het resultaat: week 19 - Big, bigger, biggest

Er vormt zich een file van zweetdruppels op mijn voorhoofd. Zenuwachtig sta ik te drentelen en kijk ik het monster aan met een angst alsof het me elk moment kan verscheuren. In mijn hoofd tel ik af: ‘één, twee, drie.'' Ik sluit mijn ogen en hup daar ga ik, op de weegschaal. Maar na een vakantie zorgt dat altijd voor een extra stressmomentje. En voor spijt. Veel spijt. Had ik die Frappuccino nu toch maar niet genomen. Of dat ijsje. Maar… zoals mijn eigen man altijd zegt: ‘Je moet geen spijt hebben van dingen die je niet meer kunt veranderen.’ En met deze gedachte in mijn hoofd open ik mijn ogen…

Toen was het ineens eind mei en zit onze vakantie naar de U.S.A. er alweer op. Maar wat hebben we genoten zeg! We hebben een rondreis gemaakt door het diepe zuiden (New Orleans, Memphis, Nashville) en zijn daarna doorgereden naar het altijd zonnige Florida. We hebben zoveel verschillende dingen gezien en gedaan, dat het moeilijk is om één hoogtepunt aan te wijzen. Maar om een tipje van de sluier op te lichten: zwemmen met dolfijnen, cruisen op een Harley, duiken, alligators spotten, live muziek in The Bluebird Cafe, chill time op The Keys en… de Oreo cheesecake van The Cheesecake Factory!

Voor mijn vakantie had ik mezelf tot doel gesteld om de -7 kg nog even aan te tikken. Dit is echter – tot grote teleurstelling van mezelf – niet gelukt. Ondanks dat ik twee weken super hard mijn best heb gedaan en me echt aan BodieBoost heb gehouden, stond ik twee weken stil. En dat was balen!

Over mijn vakantie naar de U.S.A. was ik naast verheugd ook een beetje zenuwachtig. Want hoe zou ik BodieBoost vol kunnen houden in een land waar ze niet alleen praten in superlatieven maar deze het liefste ook eten? Vorig jaar op mijn huwelijksreis was ik in vier weken tijd 6 kg aangekomen. En dat was natuurlijk zeker niet voor herhaling vatbaar! Ik maakte een paar afspraken met mezelf en hoopte vurig dat ik sterk genoeg zou zijn om me aan deze afspraken te kunnen houden. Mijn vakantie-BodieBoost-afsprakenlijst zag er als volgt uit:

1. Mijn bord niet altijd leeg proberen te eten met al die achterlijk grote porties
2. Geen snoep of chips meenemen in de auto
3. Voldoende water drinken (en géén vitamine water)
4. Voldoende fruit en groente eten!
5. Minimaal twee keer hardlopen
6. Maximaal één snoepmoment per dag
7. Me aan de BodieBoost-families houden

Op zich kan ik best trots zijn op mezelf, want ik heb me aan zes van de zeven punten gehouden. Ik heb vaak een deel van mijn eten laten staan (ondanks het feit dat het me bleef roepen vanaf mijn bord), we hebben geen snoepjes meegenomen in de auto (ook niet op de stukken van 8 uur) maar in plaats daarvan bananen en appels, ik heb voldoende water gedronken (in de restaurants de eerste week ook veel Cola light, waarna ik overgestapt ben op sparkling water met een schijfje citroen), ik heb twee keer hardgelopen (een keer over het strand van Cocoa Beach en een keertje in Miami over het strand van South Beach) en ik heb me gehouden aan maximaal één snoepmoment per dag (en zelfs met manlief gedeeld als het weer eens een achterlijk Amerikaans portie betrof).

Hetgeen waar ik de meeste moeite mee had was om me aan de BodieBoost-families te houden. Ik heb wel echt altijd geprobeerd de gezondste keuze te maken, alleen viel er soms niet veel te kiezen. ’s Ochtends hadden we in de meeste hotels een ontbijtbuffet, waar ik alleen yoghurt en fruit at en de croissants, gebakken eieren en muffins onaangeroerd liet liggen. ’s Middags en ’s avonds aten we buiten de deur. Tussen de middag probeerden we altijd een plekje te vinden waar je een salade of een ‘gezond’ broodje kon eten - ik zet hier gezond tussen aanhalingstekens, omdat de Amerikanen geen genoegen nemen met vier plakjes kalkoen, maar er het liefste een halve kalkoen en een dikke vette klodder mayonaise op kwakken. ’s Avonds aten we altijd in een restaurant, waar we ons - naast de gezonde keuzes - ook wel eens lieten verleiden voor een lekkere dikke vette hamburger. De eerste dagen heb ik me geprobeerd echt aan de families te houden, maar ik merkte dat ik er té geobsedeerd mee bezig was en dat het soms gewoonweg niet mogelijk was. Na een aantal dagen heb ik dit gegeven dus maar naar mijn achterhoofd verbannen en met mezelf een nieuw vakantiedoel gesteld: zo gezond mogelijk, met veel variatie en met mate.
Waar ik wel ook over de streep ben gegaan is met alcohol. Ik heb me niet kunnen houden aan de drie glazen per week. Maarja… chillen op de Keys is toch nét even wat lekkerder met een Corona in de hand!

Maar… dan is de vakantie achter de rug en komt het moment dat je op die monsterlijke weegschaal moet gaan staan. Met klotsende oksels en een knoop in mijn maag waag ik de stap. Ik durf niet te kijken, draai mijn hoofd weg en sluit mijn ogen. Dan schalt de stem van mijn man door mijn gedachten: ‘Je moet geen spijt hebben van dingen die je niet meer kunt veranderen.’ En met dit gegeven tuur ik met mijn ogen tot spleetjes naar het scherm. +3 kg, een teleurstelling en een opluchting tegelijk. Meer dan ik hoopte, maar minder dan vorig jaar...

Als ik op de drie weken terugkijk ben ik best tevreden. We hebben het een stuk beter gedaan dan vorig jaar en ik heb zeker niet alle remmen losgegooid. En daar ben ik best een beetje trots op. Ondanks dat ik de grenzen hier en daar heb overgeschreden, heb ik toch goed mijn best gedaan en… het is en blijft natuurlijk wel een vakantie!

Mijn doel voor komende maand:
Mijn thema voor komende maand is: terugkomen. Niet alleen van vakantie en in het dagelijkse werkritme, maar ook met BodieBoost. Ik wil ten eerste zo snel mogelijk van die extra kilo’s af en daarna hard knallen voor de zomer. De zomer van 2013 wordt namelijk de eerste zomer in jaren dat ik onder de grens van 80 kilo ga komen. Ik voel het!

BodieBoost

• Onze waardering:

• Members waardering:

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)
  • Omschrijving:

BodieBoost is hét nieuwe dieet, waarbij snoepen moet en afvallen leuk wordt! Slank en fit door het leven, dat is waar BodieBoost voor staat. Zonder veel moeite en met veel keuzevrijheid. Het is simpel en haalbaar. Het moet namelijk wel leuk blijven. En daar horen snoepen, een wijntje drinken en een patatje eten ook bij. Charlotte Willems, auteur: 'Talloze diëten; totale obsessie met mijn gewicht; woorden als calorieën, gewicht, dieet, vet en light; dat beheerste mijn leven! Nu heb ik een enorme struggle met mezelf overwonnen. De dieetoorlog is voor mij verleden tijd omdat ik een methode heb ontwikkeld die simpel en haalbaar is, en bovendien keuzevrijheid geeft.'

De basis van BodieBoost zijn de 5 voedingsgroepen (families), waaruit je per dag 2 porties consumeert. Je krijft vaste weekmenu's bestaande uit ontbijt, lunch en tussendoortjes en je mag kiezen uit 7 recepten voor het avondeten. Na 10 weken heb je de BodieBoost-methode onder de knie en kun je je eigen dag- en weekmenu's samenstellen. Je krijgt de volledige vrijheid om de voedingsproducten voor jouw ontbijt, lunch en avondeten te kiezen. Voedingsproducten die bij dezelfde familie horen, kun je flexibel met elkaar wisselen.

- makkelijke te volgen weekmenu's
    - verplichte jokers voor een wijntje of iets lekkers
    - geen onderscheid tussen vet of mager, vol of light, volkoren of wit
    - ingrediënten zijn makkelijk verkrijgbaar
    - recepten zijn snel en simpel te maken
    - gewoon lekker uit eten en op vakantie