America, baby!

Mijn fantastische tijd in Amerika loopt met een sneltreinvaart ten einde. Ik heb nog maar drie weken om precies te zijn! Kan er nú iemand aan de noodrem trekken please? Ondanks dat ik veel werk voor mijn tentamens had deze afgelopen maand, wilde ik toch het geweldige Amerika verder verkennen en heb ik tijd vrijgemaakt voor excursies naar Las Vegas en San Francisco! Onze vorige trip liep niet bepaald op rolletjes (letterlijk, die klapband op weg naar Los Angeles) en daarom besloten we om met een georganiseerde bustour van San Diego Experiences op reis te gaan.

Las Vegas, Nevada. Na het kijken van de film The Hangover in de bus, was het onze missie om The Hangover 4, the Exchange Student Edition te produceren. De eerste avond draaide onze beroemde Nederlandse artiest, DJ Tiësto, in één van de grootste clubs: Hakkasan in het MGM Grand Hotel. Onze reisgids had het voor elkaar gekregen dat alle meiden van de bus op de VIP lijst kwamen en gratis naar binnen zouden mogen. In Amerika  moet je echter overal 21 jaar voor zijn (wat de helft van ons nog niet was), maar wij wilden het erop wagen. Uitgedost in onze meest glamoureuze outfits, met hoge hakken, glitterjurkjes en paspoorten in de hand, liepen we zonder blikken of blozen de bouncer van de club tegemoet. Zo nonchalant mogelijk reikte ik hem mijn identiteitsbewijs aan en waarempel, ik kreeg een stempel op mijn hand gedrukt en werd naar binnen geëscorteerd! Eén voor één werden we allemaal binnengelaten in de 5-verdiepingen hoge club. And the rest is history... We hebben de hele nacht gedanst op geweldige muziek en kwamen pas om vijf uur in de ochtend 'thuis'. De reisgids gaf ons groepje meiden de bijnaam ‘Troublemakers’!

Een klein uurtje later ging de wekker alweer: de Grand Canyon was aan de beurt. Spectaculair, surrealistisch en majestueus zijn de woorden die in mij opkomen om dit nationale park te beschrijven. De bijna rode rotsstructuren leken wel een toneeldecor! Na honderden foto’s klommen we weer in de bus, terug naar Las Vegas waar we een tweede extravagante nacht doorbrachten. De terugreis naar San Diego werd geheel slapend doorgebracht…

Voor Thanksgiving Break eind november, besloten we die arme kalkoen achterwege te laten en San Francisco te bezoeken. Donderdag werden we in de vroege ochtend opgehaald door de bus met als eerste bestemming: Yosemite National Park. Na de Grand Canyon had ik niet verwacht nog een tweede keer zó overweldigd te worden door prachtige landschappen. De gigantisch gladde rotsen, watervallen, duizend jaar oude bomen, herten en de stilte waren adembenemend. Gelukkig zijn we geen beren tegengekomen, want ik was alweer vergeten wat je moest doen als ze op je afkwamen! Ook San Francisco is een schitterende stad met een heel andere sfeer dan San Diego. Omdat alles dichterbij elkaar ligt, is er veel meer leven op straat en altijd wel iets te zien; Lombard street met de vele haarspeldbochten, China Town, Union Square, cable carts, steile straatjes, dure Victoriaanse huizen... De Golden Gate Bridge was sensationeel om te zien en het was een vreemde gewaarwording dat deze brug een half uur later compleet verdween in de zeemist.

Naast onze Taco Tuesdays hebben we een nieuwe traditie in gang gezet: Hiking Sundays. Met een groepje van vijf vertrekken we zondagochtend naar de mooiste plekjes in en rond San Diego voor een stevige wandeling. De Potato Chip Rock Hike was onze eerste onderneming, die we een beetje hadden onderschat. Na drie uur zwoegen en zweten kwamen we eindelijk aan bij Potato Chip Rock, een dunne schijf rots in de vorm van een ‘Pringles-chip’. In totaal een vier uur lange wandeling, die (na onderzoek achteraf) voor gevorderden bleek te zijn, aangezien 90% procent van de tocht uit helling bestaat. Go Aztects! De week erop besloten we om het iets rustiger aan te doen met de Torrey Pines Hike, een prachtige wandeling met uitzicht over zee en strand.

Verder moet er doordeweeks dus ook wel degelijk gestudeerd worden, aangezien de finals zijn begonnen. Projecten, essays, presentaties en tentames zijn een dagelijkse bezigheid nu. Gelukkig wordt er goed voor ons gezorgd hier op San Diego State University. Zo organiseren ze een Midnight Study Break waar studenten spelletjes kunnen doen, films kijken, prijzen winnen en gratis te eten krijgen. Ook zijn er speciale yoga lessen voorzien aan het einde van de dag om de stress van het studeren te verminderen. Een Amerikaanse vriendin vertelde zelfs dat er op haar vorige universiteit service dogs werden ingehuurd die studenten konden aaien en knuffelen als een soort relaxerende therapie. Een idee voor onze Nederlandse universiteiten?

Mijn volgende en laatste column - die het keyboard van mijn laptop met tranen zal doorweken - zal worden geschreven vanuit mijn ouderlijk huis in België, waar ik voor de feestdagen ben en jullie berichten over de laatste weken van mijn uitwisseling.