• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De Ijzerkoning RECENSIE

Julie Kagawa is er met De Ijzerkoning in geslaagd om in een pakkende schrijfstijl een prachtig boek te schrijven. Een boek dat me wegnam naar een andere werkelijkheid, waar elven en alle andere wezens waar mensen over dromen echt bestaan. Tenminste zolang je in ze blijft geloven ;) Vol kobolden, wyverns en draken. Met knappe prinsen, pratende katten en magie natuurlijk. Heerlijk om deze wereld te ontdekken!

Het verhaal mocht er ook wel zijn. Een ontvoerd broertje terughalen uit de klauwen van gevaarlijke monsters... Je kan je wel voorstellen dat ik af en toe op het puntje van mijn stoel zat! Wat was het spannend! Zou iedereen het wel overleven? Ook de manier waarop Julie Kagawa de personages had geschetst was zeer goed. De fae vooral waren erg mysterieus. Je kon bijna nooit met zekerheid zeggen dat er niets achter zat. Dat er niet eerst een tegenprestatie geleverd moet worden... Wow! Ik zou niet lang in Nimmernimmer overleven, ik flap er altijd van alles uit ;)

Waarom dan niet die vijf sterren als ik zo lovend ben over het verhaal? Dat heeft helaas te maken met onze hoofdpersoon. Meg. Ze kwam namelijk de meeste tijd over als een dom gansje. Een tegenstrijdig dom gansje dat natuurlijk de meest idiote dingen in het hoofd haalt. Waardoor andere mensen meestal pijn moeten lijden.... Niet iets waar ik echt goed tegen kan en aangezien het verhaal door Meghan\'s ogen verteld wordt, moest ik me af en toe bedwingen om haar door elkaar te schudden als ze weer eens op het punt stond iets ongelooflijks uit te halen...

Conclusie

De Ijzerkoning was een leuk boek om te lezen, met een prachtige wereld en een goed verhaal. Enige en ook grootste domper was onze hoofdpersoon. Die gedroeg zich het grootste gedeelte van de tijd als jonkvrouwe kip zonder kop die gered moest worden door haar prins op het witte paard. Zeer frustrerend af en toe, maar laat je door haar niet ervan weerhouden om aan dit boek te beginnen. Vooral de wereld (en de hotties) zijn meer dan de moeite waard!

Deze recensie verscheen als eerste op CarpeLibra.n

De Ijzerkoning

Julie Kagawa

1 juli 2012

ISBN 9789034755827
    Uitgever Harlequin
    384 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Iron King
  • Ondertitel:

The Iron Fey - deel 1

Harlequin

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (27 stemmen)

Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. Wat gebeurt er allemaal? Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen... Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh? En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten... Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?

- Leeftijd: 15+