• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De verhalenvertelster RECENSIE

De belangrijkste thema’s van De verhalenvertelster zijn vergeving en de Holocaust.

Sage Singer is een eenzame vrouw. Ze werkt voornamelijk s’nachts, als bakker. Zodra er klanten in de bakkerij komen, verbergt Sage zich en vlucht naar huis. Ze heeft maar weinig contact met mensen. Sage durft zich niet goed aan de buitenwereld te tonen omdat ze een groot litteken op haar gezicht heeft, waar ze zich erg voor schaamt. Dit litteken heeft ze overgehouden aan een verschrikkelijk auto ongeluk, waarbij haar moeder om het leven is gekomen.

Wanneer Sage op een avond de bakkerij binnenkomt om haar werkdag te starten, zit daar Joseph Weber. Ze maakt een praatje met de bejaarde man en uiteindelijk sluit ze een soort vriendschap met hem. Na een tijdje vraagt Joseph of Sage hem wil helpen om te sterven, omdat hij niet meer kan leven met zijn herinneringen.

Vervolgens lezen we Joseph’s verhaal. Hoe hij als Duits jongetje opgroeit in het Duitsland waar Hitler net aan de macht is gekomen. Hoe hij terechtkomt bij de Hitlerjugend en later als SS officier in een concentratiekamp werkt. Naast het verhaal van Joseph wordt ook het verhaal van Sage oma vertelt. Zij heeft Auschwitz overleefd. Naast haar werkelijke verhaal, lezen we ook het griezelige sprookje dat ze tijdens de oorlog heeft geschreven. Dit sprookje heeft veel weg van de werkelijkheid. Uiteindelijk brengt het sprookje, het verhaal van oma en het verhaal van Joseph Weber samen.

De verhalenvertelster is het eerste boek van Jodi Picoult dat ik gelezen heb. Door het onderwerp, de Holocaust, is het geen gemakkelijk boek. Het zet aan tot nadenken. Een schokkend verhaal met aan het eind een grote twist! Een aanrader!

De verhalenvertelster

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Sage Singer werkt in een bakkerij. Ze raakt bevriend met Josef, een aardige oude man die vaak met zijn hondje door de buurt wandelt. Tot de dag dat hij haar een foto van zichzelf laat zien in SS-uniform, vertelt dat hij verdient te sterven - en haar vraagt hem daarbij te helpen. Sage weigert, ze wil er niets mee te maken hebben. Haar grootmoeder, Minka, met wie Sage een sterke band heeft, is een overlevende van de Holocaust. Ooit was Minka een vrolijk meisje dat ervan droomde schrijfster te worden. Maar die dromen verbleekten toen ze naar Auschwitz werd gedeporteerd.