• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De kolibrie RECENSIE

Anna verwacht een rustige eerste dag als eerste politierechercheur met een buitenlandse achtergrond in een Noord-Finse stad, maar niets is minder waar. Nadat ze is voorgesteld aan het team krijgt ze te maken met haar racistische partner Esko. Het team bespreekt de melding van een doodsbedreiging van een meisje uit een vluchtelingengezin. Het team besteedt er niet veel aandacht aan, maar bij Anna gaan de alarmbellen rinkelen. Dan wordt er een lijk gevonden.

Ik was vanaf het begin af aan al geïnteresseerd in de relatie tussen Anna en Esko en hoe deze zich zou gaan ontwikkelen. Zou de sympathie van Anna het winnen van de norsheid van Esko? Ook wordt er een duidelijk beeld geschetst over hoe de Finnen tegen het vluchtelingenprobleem aankijken.

De schrijfster heeft een makkelijke schrijfstijl, waardoor je vanaf het begin in het boek wordt gezogen. Omdat je niet alleen leest over de situatie van Anna, maar ook over de andere personages, raak je meer betrokken bij het verhaal. Ik had alleen wat meer willen lezen over de achtergrond van Esko, deze blijft in het boek wat onderbelicht.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen, omdat het je vanaf pagina één meesleurt.
Het einde van het boek is absoluut niet voorspelbaar, wat het boek nog aantrekkelijker maakt. De kolibrie is een aanrader voor mensen die van crime houden. Het actuele thema maakt het een boek die je in deze tijd gelezen moet hebben!

De kolibrie

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Een moord in het bos. Het slachtoffer een jonge vrouw, in haar zak een amulet met een exotische beeltenis. Het moordwapen: een hagelgeweer. Een tweede moord: dezelfde omgeving, dezelfde methode, hetzelfde sieraad. Op grond waarvan kiest de moordenaar zijn slachtoffers uit? Houden de sieraden verband met een geheime cult? Wie is de volgende die sterft? Anna Fekete, die als kind tijdens de oorlog in Joegoslavië naar Finland is gevlucht, is net begonnen met haar werk als politierechercheur in een Noord-Finse stad als ze midden in een opzienbarend moordonderzoek terechtkomt. De situatie wordt er niet makkelijker op wanneer haar partner Esko openlijk zijn racistische opvattingen spuit. Verder is er nog het Koerdische meisje Bihar dat kopzorgen veroorzaakt; uit angst voor eerwraak neemt zij contact op met de politie, maar tijdens de verhoren slikt ze haar woorden weer in. Als Anna haar nu de rug toekeert en Bihar iets overkomt, zou ze het zichzelf nooit kunnen vergeven.