• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De kolibrie RECENSIE

Anna Fekete is als kind vanuit JoegoslaviĆ« naar Finland gevlucht en moet in haar nieuwe baan, opboksen tegen de vooroordelen van haar collega Esko. Ze krijgt gelijk op haar eerste al een groot moord onderzoek in de schoenen geschoven en alsof dat nog niet genoeg is, maakt ze zich ook zorgen om het Koerdische meisje Bihar, die om hulp de alarmlijn belde, maar later verklaard dat er helemaal niks aan de hand is.vers van de acedemie is Anna nog onzeker, de racistische opmerkingen van haar collega Esko vallen haar nog steeds rauw op haar dak. Gaandeweg het boek staat Anna steeds steviger in haar schoenen, maar van wie komen die geheimzinnige smsjes?

Kati Hiekkapelto heeft een vlot weglezend boek geschreven, waarin het vluchtelingenbeleid en de persoonlijke- en professionele worstelingen van Anna zeer realistisch beschreven worden.De eerste hoofdstukken vallen ietwat tegen, maar gaande weg het boek, komt de schrijfster goed los en wordt je het verhaal ingezogen.het enig minpuntje vind ik de Hongaarse woorden die Anna nogal eens wil gebruiken. het lijd af en voegt mijn inziens niet veel toe aan het verhaal. De ontknoping is erg verrassend, nergens in het hele boek, krijg je hints over de dader, de dader komt zelfs uiterst miniem voor in het boek.

Als er andere boeken met Anna en haar team komen, zal ik ze zeker gaan lezen. ik geef dit boek 4 sterren, de titel Finse queen of crime vindt ik hier niet echt op zijn plaats, want zo spannend was het boek nou ook weer niet. maar ik ken geen andere Finse crime auteurs, dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet.

De kolibrie

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Een moord in het bos. Het slachtoffer een jonge vrouw, in haar zak een amulet met een exotische beeltenis. Het moordwapen: een hagelgeweer. Een tweede moord: dezelfde omgeving, dezelfde methode, hetzelfde sieraad. Op grond waarvan kiest de moordenaar zijn slachtoffers uit? Houden de sieraden verband met een geheime cult? Wie is de volgende die sterft? Anna Fekete, die als kind tijdens de oorlog in Joegoslaviƫ naar Finland is gevlucht, is net begonnen met haar werk als politierechercheur in een Noord-Finse stad als ze midden in een opzienbarend moordonderzoek terechtkomt. De situatie wordt er niet makkelijker op wanneer haar partner Esko openlijk zijn racistische opvattingen spuit. Verder is er nog het Koerdische meisje Bihar dat kopzorgen veroorzaakt; uit angst voor eerwraak neemt zij contact op met de politie, maar tijdens de verhoren slikt ze haar woorden weer in. Als Anna haar nu de rug toekeert en Bihar iets overkomt, zou ze het zichzelf nooit kunnen vergeven.