• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alles wat je lief is RECENSIE

Wow, dit boek heeft me echt ontzettend verrast! Voorafgaand aan het lezen verwachtte ik een verhaal van een verdrietig meisje dat door haar ziekte eigenlijk niet echt een leven heeft en erg in de war zou raken nadat ze verliefd zou worden op Olly. Maar wat had ik het mis! Madeline was, ondanks haar ziekte, vol leven en gedachten. Haar verliefdheid op Olly deed haar verlangen naar meer; echt LEVEN. Het is heerlijk om mee te lezen over hoe ze verliefd wordt en de wereld met andere ogen gaat bekijken. Uiteindelijk is er een plottwist die best wel te voorspellen was, voor mij in ieder geval wel, maar de groei van Madeline wel een extra boost geeft.

De personages zijn echt goed beschreven en vormgegeven. Vanaf het begin leef je van de ene kant mee met Madeline's moeder, omdat ze zoveel voor haar moet zorgen, maar van de andere kant krijg je ook een soort van hekel aan haar, omdat ze Madeline zo beperkt in haar al beperkte leven. Carla is een geweldig, lief persoon en Olly is zo leuk beschreven dat je zelf ook een beetje verkikkerd raakt op hem :)

Madeline zelf zag er in mijn hoofd heel anders uit dan dat ze in het boek beschreven werd, maar haar persoonlijkheid was bubbly en aardig, ondanks haar ziekte.

De schrijfstijl was heerlijk om te lezen. De extra tekeningen, e-mailberichten en teksten in spiraalvormen gaven het verhaal voor mij een extra dimensie en het was iedere keer weer een verrassing om te zien wat er met de tekst zou gebeuren. Ook vond ik het leuk om echt dingen te leren van het verhaal, zoals wat een palindroom is en welke vis het bekendst is in Hawaii (ik kan de naam niet spellen haha).

Al met al een heerlijk boek om te lezen en zeer zeker aan te raden aan anderen!

Alles wat je lief is

1  2  3  4  5
    (24 stemmen)

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.

Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…

Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.