• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Staalhart RECENSIE

‘Ik heb Staalhart zien bloeden.’ Met deze zin begint Brandon Sanderson zijn nieuwe trilogie de Wrekers. Sanderson die bekend werd van de Mistborn serie en tevens de Rad des Tijds serie van Robert Jordan voltooide, laat met dit eerste deel weer merken dat hij thuishoort bij de top van de fantasy en science fiction.

David is uit op wraak, hij heeft Staalhart al eens zien bloeden en wil dit, tien jaar later, nog eens zien. Zijn halve leven is hij bezig geweest om alles te weten te komen over de Epics om deze voor eens en altijd te doden. Hij is echter niet de enige die zijn leven hieraan wijdt en al snel komt hij in contact met de Wrekers, een groep mensen die probeert om de Epics stuk voor stuk uit de weg te ruimen.

Staalhart is een boek wat ingedeeld kan worden in het fantasy of science fiction genre, maar toch onderscheidt het zich van andere boeken in deze genres. Sanderson zadelt immer niet de hoofpersonages op met bovennatuurlijke krachten, maar juist de gewone mens. Daarnaast wordt je niet geboren als Epic, maar kunnen de krachten plotseling ontwikkeld zijn toen Calamity aan de hemel verscheen. Dit zorgt ervoor dat je jezelf beter kan identificeren met zowel de Wrekers als de Epics. Beide waren of zijn immers doodnormale mensen van vlees en bloed. Daarnaast bestaan de Wrekers uit een diverse groep persoonlijkheden, waardoor er voor iedere lezer wel iemand bij zit waar je een klik mee voelt.

Ook de Epics zijn stuk voor stuk weer anders. Iedere Epic heeft zo zijn of haar eigen krachten en de daarbij horende zwakte. Voor de Wrekers is het dan ook noodzakelijk om achter deze zwakte te komen, want dit is de enige manier om de Epic te doden. Tijdens het lezen krijg je al snel de neiging om mee te gaan denken over de eventuele zwakte van de Epics. Dit zorgt ervoor dat het boek ook nog eens een soort van interactief karakter krijgt en doordat je wilt weten of je gelijk hebt, blijf je doorlezen.

Het boek herbergt hier en door een vleugje romantiek, maar verwacht geen romantisch verhaal want dan kom je bedrogen uit. Wanneer je denkt te weten hoe het afloopt met David en Megan, neemt het boek een onverwachte wending en wordt weer duidelijk gemaakt dat we hier te maken hebben met een fantasy boek en geen roman. Deze elementen zorgen er echter wel voor dat zowel jongens als meiden dit boek zullen waarderen.

Met staalhart zorgt Branderson ervoor dat lezers verzeild raken in een nieuwe wereld. Een wereld vol machtige Epics en een handjevol mensen die het tegen zo op durft te nemen. Of dit ze gaat lukken…? Wie weet. Hopelijk zullen we er achter komen in deel twee die dit najaar verschijnt.

Staalhart

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en ontwikkelden sommige mensen ineens bijzondere krachten. Deze zogeheten 'Epics' kregen niet alleen een gave, maar ook een onstilbare honger naar macht en destructie. Niemand durft de Epics een strobreed in de weg te leggen. Niemand, behalve de Wrekers. Die geheimzinnige groep heeft al meerdere onverslaanbaar geachte Epics uitgeschakeld. David is vastbesloten de Wrekers op te sporen en ze te overtuigen hun vizier te richten op de wrede Epic Staalhart. Die regeert als een tiran over Newcago en is verantwoordelijk voor de dood van Davids vader. Staalhart staat erom bekend onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die Staalhart ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.