• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het vlinderkistje RECENSIE

Fede is in Chili geboren en tot haar zevende jaar heeft ze er gewoond. Als het huwelijk van haar ouders strand, gaat ze met haar moeder terug naar Cormnwall, aan zuidwest kust van Engeland. Ze groeit op, maakt vrienden en wordt volwassen. Haar vader ziet ze nog een keer. Na een kort en ongelukkig huwelijk komt ze erachter zij en haar broer naar Chili moeten, voor ze verder kunnen met hun leven.  In Chili halen ze herinneringen op met hun opa en oma, maar vooral met hun vader. Pas dan realiseert Fede waar ze thuis hoort.

Dit boek is goed opgebouwd, de personages zijn helder beschreven; ze gaan als het ware leven. Het verhaal zuigt de lezer op, het is heel visueel geschreven. De sfeer en geuren van de verschillende plekken worden heel mooi beschreven: het bloemige zonlicht in Chili, de zilte zeelucht van Cornwall en de stinkende beklemming van Londen. Het boek is niet heel voorspelbaar, het is een "dikke pil" maar toch met enige vaart geschreven.

Santa Montefiore schrijft zo indringend, dat ik een boek van haar hand, eerst moet laten bezinken. Daarom lees ik maar een paar boeken per jaar van haar.

Het vlinderkistje

Santa Montefiore

15 oktober 2013

ISBN 9789022568828
    Uitgever Boekerij
    512 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Butterfly Box

Boekerij

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Federica Campione woont de eerste zeven jaar van haar leven in Chili. Haar Engelse moeder Helena is getrouwd met Ramon, een schrijver. Hij verblijft echter het grootste deel van het jaar in het buitenland. Helena, die niet meer tegen de eenzaamheid kan, stelt hem een ultimatum: hij moet vaker thuis zijn of zij zal met de kinderen naar Cornwall terugkeren. Ramon weigert en de trotse Helena rest niets anders dan haar leven in Engeland voort te zetten. Maar Federica's liefde voor haar vader blijft en ze koestert het cadeau dat hij haar ooit gaf: het prachtige ingelegde vlinderkistje.