• mijn waardering

(Memberreview) boek: Chemie RECENSIE

Chemie

De 17-jarige Emma is net gedumpt door haar vriend Benno. Gelukkig kan Emma uitkijken naar de klassenreis naar Griekenland, waar ze zich al zo lang op verheugt. Vooral omdat Meneer Vandervelde, de scheikundeleraar op haar school, met hen meegaat. Net zoals iedereen, heeft Emma een crush op hem. Zou het kunnen zijn dat Meneer Vandervelde meer voor haar voelt? Chemie is een verhaal over verboden liefdes, gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

De soort en grote van het lettertype gecombineerd met de dikte van het boek (134 pagina’s) lijken te suggereren dat het boek bedoeld is voor jonge Young Adult lezers. Direct op de eerste pagina wordt duidelijk dat het boek niet voor dat publiek geschreven is. Het onderwerp van het boek lijkt meer geschikt voor oudere Young Adult lezers, maar helaas is de schrijfstijl voor die doelgroep te kinderlijk. Kaat de Kock probeert in Chemie het gedrag en taalgebruik van de tieners realistisch neer te zetten, maar helaas schiet dit zijn doel compleet voorbij. Het taalgebruik is overdreven ‘tienerachtig’ en er worden veel Engelse woorden gebruikt: obvious, cheap, give me a break, body language.

Wanneer Emma begint te flirten met Meneer Vandervelde heeft ze veel zelfreflectie. Ze weet dat ze alleen met hem flirt, omdat het haar een machtig gevoel geeft en ze wil weten of ze een volwassen man kan versieren. Deze zelfreflectie komt onrealistisch over, omdat dit niet datgene is waar een tiener over denkt wanneer ze verliefd is op iemand.

‘Maar áls hij zich aangetrokken voelt tot mij, dan zou mij dat zo … machtig doen voelen. Omdat ik hem iets zou kunnen laten doen dat zo gevaarlijk en taboe is, dat hij zijn job erdoor kan verliezen. Omdat ik dan zijn machtspositie ten opzichte van mij zou kunnen overnemen en de rollen omdraaien.’ (pag. 17)

Een leerling genaamd Liesbeth (Slettie genoemd door Emma) wordt in het verhaal beledigd en gemeen behandeld, omdat ze met veel jongens naar bed gaat. Vooral als Liesbeth flirt met Meneer Vandervelde ziet Emma haar als concurrent voor een gevecht om wie het best kan verleiden. Emma kan zeggen dat ze van seks houdt en Meneer Vandervelde alleen wil versieren omdat het haar een kick geeft, maar een andere leerlinge kan dat niet doen zonder constant beledigd te worden.

Het boek bevat 134 pagina’s waardoor het verhaal afgeraffeld overkomt. De personages krijgen niet de tijd om zich te ontwikkelen, waardoor ze een oppervlakkig karakter hebben. Daarbij waren er weinig interessante bijpersonages, waardoor het boek alleen om Emma en Meneer Vandervelde draaide. Het verhaal springt van de ene gebeurtenis naar de andere. Er lijkt geen ‘gewoon’ moment voor te komen in het leven van de hoofdpersonage. De relatie tussen de docent en de leerling lijkt te zijn ontstaan in een heel korte tijd, wat bijdraagt aan de onrealistische deel van het verhaal.

Een pluspunt van het boek was de mooie hardcover. Het heeft een schoolse, romantische uistraling wat erg past bij het verhaal. Ik zou het boek aanraden aan iemand die snel een boek wil uitlezen, zonder er teveel bij te hoeven nadenken.

Kaat de Kock had zoveel meer uit Chemie kunnen halen, het verhaal bevatte alles om een interessante Young Adult te worden, maar helaas kon het boek niet aan de verwachtingen voldoen.

Chemie

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Nadat ze is gedumpt door haar vriendje Benno, kan de zeventienjarige Emma wel wat afleiding gebruiken. Ze verheugt zich enorm op haar klassenreis naar Griekenland. Vooral omdat meneer Vandevelde, haar jonge en knappe chemieleraar, meegaat als begeleider. Veel meisjes op school hebben een crush op hem en Emma stiekem ook. Tegelijkertijd beseft ze dat een relatie tussen hen onmogelijk is. Totdat ze begint te merken dat meneer Vandevelde misschien meer belangstelling voor haar heeft dan een leraar zou mogen hebben. Is er echt chemie tussen hen?