• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Chemie RECENSIE

'Chemie is geschreven door Kaat de Cock en een boek dat je, door de aantrekkelijke en wat cryptische
omslag, gelijk aanspreekt. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van een combinatie van symbolen, die op verschillende manieren uitgelegd kan worden. Ook het onderwerp, een relatie tussen een leraar en een leerling, is actueel en herkenbaar. Wie heeft er immers niet een geheime verliefdheid gehad op die stoere wiskundeleraar, of die hunk van muziek? Wel valt het gelijk op dat het boek vrij dun
is, namelijk minder dan 200 bladzijden.

Het verhaal is vlot geschreven door korte hoofdstukken en simpel woordgebruik en leest daardoor gemakkelijk weg. De auteur focust zich vooral Emma en de leraar waar het om draait. Hier valt op dat de auteur minder aandacht besteed aan het uitdiepen van de personages en het ontwikkelingen van bijpersonages zoals vrienden en familie van Emma. Je komt als lezer te weinig te weten over
wat er echt omgaat in het hoofd van Emma en de minder goede eigenschappen van de docent worden vrij plotseling geintroduceerd wat daardoor de geloofwaardigheid aantast. Ook omschrijft de auteur bepaalde gedachten van Emma, waarbij je je als lezer afvraagt of een tiener zich hier al op deze leeftijd mee bezig houdt. Emma lijkt daardoor verder ontwikkeld, dan je van een meisje van die leeftijd zou verwachten. De boodschap, dat alles niet is wat het lijkt, is helder, maar wanneer de schrijfster dit meer subtiel had
gebracht, dan had het de lezer wat meer overtuigd. Ook het einde lijkt daardoor wat abrupt. Je wilt als lezer namelijk meegenomen worden in de genoemde gebeurtenissen. Nu krijgt de lezer vooral het gevoel dat er achtergrondinformatie en een duidelijke ontwikkeling in persoonlijke gedachten en gevoelens gemist wordt.

Chemie is daarom een verhaal waarbij je het gevoel krijgt dat het zoveel meer had kunnen zijn. Het boek
is dun en leest gemakkelijk weg en dit kan mensen die niet graag lezen aanspreken. Maar dit gaat wel ten koste van de verdieping van de verschillende personages en het logische verloop van het verhaal. Ontzettend jammer want Kaat de Cock stipt wel een actueel en interessant thema aan, dat vele lezers zal aanspreken.

Chemie

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Nadat ze is gedumpt door haar vriendje Benno, kan de zeventienjarige Emma wel wat afleiding gebruiken. Ze verheugt zich enorm op haar klassenreis naar Griekenland. Vooral omdat meneer Vandevelde, haar jonge en knappe chemieleraar, meegaat als begeleider. Veel meisjes op school hebben een crush op hem en Emma stiekem ook. Tegelijkertijd beseft ze dat een relatie tussen hen onmogelijk is. Totdat ze begint te merken dat meneer Vandevelde misschien meer belangstelling voor haar heeft dan een leraar zou mogen hebben. Is er echt chemie tussen hen?