• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Sandwichvrouw RECENSIE

Even een kleine voorgeschiedenis/intro. Twee jaar na het stoppen met werken weer begonnen met lezen. Maar gewoon een boek lezen in je eigen tempo en dan weer verder gaan met het volgende boek leek mij voor nu geen uitdaging. Dat moet ook anders kunnen dacht ik. Daarom wat verder gezocht en gekeken en kwam via via uit bij een leesclub. Die zijn er zowel digitaal, zoals op deze site en ook live versies. Nu beide ga ik proberen. Je leest op deze manier ook eens een ander genre boek, dan dat je zelf snel kiest. De eerste via de site Chicklit, het boek Sandwichvrouw. Ik was al enorm verrast dat je het boek na het schrijven van een recensie mag behouden. Een compliment en leuke bijkomstigheid. Ik heb nog nooit een recensie geschreven, dus alles compleet nieuwe voor mij. Maar dan nu terug naar het boek. Hierbij mijn eerste recensie dan:

Bij mij werkt het zo, dat de cover van een boek samen met de titel mij direct moeten aanspreken en dat was hier zeker het geval. Een vrouw waar aan twee kanten aan getrokken wordt, door de kinderen, haar (ex) man, haar ouders, haar vriendinnen, haar nieuwe vlam. Mooie bijkomstigheid was dat de papiersoort van de cover een duurzame uitstraling had. Gedrukt op een verantworde papiersoort. Er stond inderdaad ook een FSC keurmerk bij.

Het verhaal begint en eindigt met een Belfie (kende dat woord niet) en zo is de cirkel aan het einde van het boek helemaal rond.

Het boek vertelt het verhaal van Kate, een bijna 50 jarige, toch wel carrierevrouw met 2 puberkinderen en een man, Richard, die in een midlifecrisis zit. Voor deze tijd voor veel vrouwen een heel herkenbaar verhaal. Haar dementerende moeder heeft ook steeds meer zorg nodig. Daarnaast moet Kate, na een periode van 10 jaar, weer op zoek naar een baan. Die vindt ze uiteindelijk bij haar 'oude' werkgever. Gaat haar heel goed af, met 'mooie' klanten. Verrassend detail is dat haar oude vlam weer in beeld komt. Hoe dat afloopt moeten jullie zelf lezen. Binnen het gezin spelen er veel problemen van deze tijd. Kortom Kate moet veel ballen omhoog houden in het gezin.

Het boek leest heel vriendelijk. Zeker omdat het in een soort van dagboek stijl is geschreven met een goede opmaak en pagina indeling. Ook door het gebruik van witregels en het noemen van exacte tijdstippen en data.

Als ik dan toch een klein minpuntje mag noemen zijn dat de hulpvragen die Kate regelmatig stelt aan Roy. Maken het verhaal wat langdradig. In het begin van het boek waren er ook veel personages, af en toe even terugpakken.

Prachtig zijn tevens haar mooie uitspraken met HOOFDLETTERS geschreven bijv. MAMIL: middelbare man in lycra, Project Weer Aan Het Werk, Dicky Dubbelspel en Slechte Dochter Die Is Afgetaaid.

Kate is in dit boek mijn favoriet, komt ook omdat je inmiddels veel over haar weet. Typisch een dame van deze tijd.

Conclusie; heel prettig leesbaar boek, luchtig grschreven, schrijfstijl en opmaak van de pagina's nodigen uit tot lezen. Allison Pearson schrijft boeiend. Combinatie van alles maakt dat ik het boek 4 hartjes geef. Aanrader, zeker voor met name vrouwelijke lezers.

Sandwichvrouw

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Kate Reddy, hoofdpersoon van Allison Pearsons internationale bestseller "Hoe krijgt ze het voor elkaar', wordt binnenkort vijftig. Haar schattige kindjes zijn onmogelijke pubers geworden die hele maancyclussen doorbrengen achter hun telefoons. Terwijl Kates ouders ook steeds meer zorg nodig hebben. En omdat haar man onlangs ontslagen is en even volledig toegeeft aan zijn eigen midlifecrisis, lonkt er thuis een financiële catastrofe. Na een pauze van tien jaar moet Kate ineens weer de arbeidsmarkt op – die genadeloos blijkt voor een vrouw van haar leeftijd. Het wordt nog ingewikkelder wanneer een oude vlam weer opduikt.