• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het laatste dat ze deed RECENSIE

Het boek begint met een flashback. Toen Liz negen jaar oud was, maakte ze een verschrikkelijk ongeluk mee. Ze zat samen met haar broer, haar buurman Dan en zijn zoontje in een auto toen er plotseling een stortvloed was en de auto werd meegesleurd door het water. Liz, haar broer en haar buurman konden ontsnappen, maar het zoontje van de buurman heeft het niet gered. Jaren later moet ze weer een nieuw trauma verwerken wanneer ze haar buurjongetje Charlie heeft aangereden en daarmee grote vergissingen begaat.

De flashback aan het begin was gelijk al een en al drama. Hierdoor trok het boek vanaf het begin al mijn aandacht en wilde ik steeds maar verder lezen. Het verhaal blijft goed op tempo, want al snel lees je hoe Liz Charlie heeft aangereden. Liz en haar man Owen proberen dit ongeluk koste wat het kost geheim te houden en zijn bereid om daarvoor heel ver te gaan. Er zijn een heleboel plottwisten, waarvan sommige wat voorspelbaarder zijn dan andere, maar het verhaal bleef wel spannend genoeg om door te blijven lezen.

Verder is het heel goed om te zien dat Liz met haar geweten worstelt, nadat ze het ongeluk heeft verzwegen tegenover haar buren Carole en David. Dat maakt haar een realistische personage. Je merkt ook dat haar buurvrouw Carole het erg moeilijk heeft met de verdwijning van haar zoon Charlie. Met haar had ik tijdens het lezen wel veel medelijden. Ook Carole vond ik erg realistisch weergeven. De buurman David en de man van Liz, Owen , worden minder goed uitgewerkt. Deze twee personages lijken heel erg op elkaar en vinden allebei hun carrière belangrijker dan al het andere in hun leven. Ze blijven heel erg aan de oppervlakte.

De schrijfstijl van Gregg Olsen vond ik erg fijn. Hij schrijft heel vlot en erg beeldend, waardoor het verhaal goed te volgen was en ook erg makkelijk weg te lezen is. Het was moeilijk om te stoppen met lezen en het boek weg te leggen!

Al met al vond ik dit een goede thriller. Af en toe is het verhaal wat voorspelbaar, maar dat drukt het leesplezier niet. Het bleef spannend genoeg om door te blijven lezen. Auteur Gregg Olsen schrijft erg vlot, waardoor je het boek zo uit hebt. Ook wordt hoofdpersoon Liz en haar buurvrouw Carole goed uitgewerkt en erg realistisch weergegeven. Van mij krijgt Het laatste dat ze deed 4 hartjes.

Het laatste dat ze deed

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

Vanaf het moment dat de familie Franklin een charmant oud huis heeft laten platgooien om er een gigantisch, zielloos nieuw gebouw neer te zetten, heeft Liz Jarret een hekel aan hen. Haar man Owen heeft het veel te druk met zijn bedrijf verkopen, in de hoop ooit zelf een even zo groot huis te bezitten, om zich daar druk over te maken.

De enige die ervoor zorgt dat de burenruzie niet escaleert, is het kleine zoontje van de Franklins: Charlie. Een lief knulletje dat het liefst de hele dag buiten speelt. De gespannen situatie neemt een schokkende wending als Liz - doodmoe na een nacht studeren voor een examen - zonder in haar spiegel te kijken haar garage uitrijdt.
    In eerste instantie denkt ze dat ze een kat of een hond heeft aangereden als ze de doffe klap hoort. Wanneer ze ziet dat het kleine Charlie is, komt haar leven in een stroomversnelling terecht van vergissingen, leugens en onherstelbare fouten. Ze komt terecht in een nachtmerrie waaruit ze niet kan ontsnappen en die met het uur dat verstrijkt erger lijkt te worden...