• mijn waardering

(lezersrecensie) boek: De laatste dans ~ Bes Ceyssens RECENSIE

In het boek De laatste dans volgen we Freyde. Ze is helemaal gek op ballet en droomt ervan later in het Koninklijk Gezelschap te dansen als een professionele ballerina. Wanneer ze toegelaten wordt tot de academie lijkt Freyde al een grote stap dichterbij haar droom te komen, maar vanaf het moment dat ze achttien wordt, verandert alles. Ze krijgt vreemde dromen, black-outs en woedeaanvallen en het lijkt alsof iemand haar lichaam heeft overgenomen. Freyde durft dit geheim met niemand delen uit angst voor de gevolgen en haar carrière als ballerina.Kan ze het geheim bewaren en raakt ze ooit nog verlost van de persoon in haar hoofd?

Hoewel ikzelf als lezer niets heb met ballet, sprak dit boek me onmiddellijk aan. Mede door de prachtige cover, maar ook door het feit dat debutante Bes Ceyssens met haar 21 lentes zich vanaf nu auteur mag noemen. Jong talent moet ontdekt worden en met dat idee startte ik in De laatste dans.

Vanaf de allereerste bladzijden voelt de lezer dat het goed is; Freyde is een boeiend en realistisch hoofdpersonage dat perfect past binnen de leefwereld van jongeren. Haar karakter, drastisch, maar soms toch onzeker over zichzelf, zal voor veel lezers een raakvlak vormen waardoor ze zich gemakkelijk kunnen inleven in dit hoofdpersonage. Het leven van Freyde verandert extreem wanneer ze wordt toegelaten op de academie en hoewel de lezer dit van ver ziet aankomen, is deze voorspelbaarheid niet storend. De auteur maakt er verder ook geen worden aan vuil en gaat al snel over tot de kern van het boek en laat onnodige details achterwege.

Dankzij de vlotte, hedendaagse schrijfstijl van Ceyssens is De laatste dans een verhaal om in één ruk uit te lezen.

Doordat de lezer een informatievoorsprong heeft ten opzichte van Freyde blijf je hopen dat het goed met haar gaat en leef je als lezer enorm met haar mee. Je begrijpt haar beter dan ze zichzelf begrijpt en daardoor zit je 200 bladzijden lang aan Freyde vast. Dat is gelukkig geen straf. De manier waarop de jonge auteur de balletwereld beschrijft is op een of ander manier niet echt duidelijk op te vatten.want de lezers (zoals ik) die geen connectie hebben met deze dans kunnen niet altijd perfect mee met het verhaal en dan voelt het alsof ze een deel missen. Maar door een beetje na te denken/fantaseren kan je wel terug mee.Dat is ook gelijk de enige negatieve over het hele boek. Wat ik echt fantastisch vond is dat Bes Ceyssens erin geslaagd was om naar het einde toe een climax over te houden die ze tot op de allerlaatste bladzijde meesterlijk benutte.

Ik baalde onwijs dat ik hem uit had, ik had nog veel langer met de personages mee willen leven, ik zat echt in hun wereldje.

Bes Ceyssens schreef een sterk debuut dat doet vermoeden dat we in de toekomst zeker nog boeken van haar mogen verwachten die niet op je wenslijstje mogen ontbreken.

De laatste dans

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Een huiveringwekkend debuut over je passie volgen en tot het uiterste gaan. Een pageturner voor young adults.
    Het leven van Freyde draait volledig om dansen. Haar grootste wens is om professioneel ballerina te worden. Als ze toegelaten wordt tot de koninklijke dansacademie, lijkt haar droom in vervulling te gaan. Maar vanaf Freydes achttiende verjaardag verandert alles. Ze krijgt nachtmerries en telkens als ze voluit moet dansen, voelt ze hoe iemand haar lichaam overneemt. Uiteindelijk ontdekt Freyde dat ze bezeten is door een beroemde, dode danseres. Freyde kan dit onwaarschijnlijke geheim onmogelijk met haar vrienden, leraren of ouders delen. Ze voelt zich alleen en gevangen in haar eigen lichaam.