• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het boek van de vergeten artiesten RECENSIE

Het boek bevat twee verhaallijnen. De eerste speelt zich af vanaf 1902 wanneer Mathis, een zwakke boerenjongen uit een groot gezin die  altijd gepest wordt door zijn broers,  op de jaarmarkt gefascineerd raakt van een apparaat dat mensen kan doorlichten. Hij besluit met hen mee te reizen en komt zo terecht in de wereld van artiesten, voorstellingen en shows.

De tweede verhaallijn speelt zich af vanaf 1935 en de invloed van het nationaal socialisme  begint zijn stempel  te drukken op  het dagelijkse leven. Artiesten verdwijnen of mogen niet meer optreden en de gezondheid van Mathis gaat door de jarenlange blootstelling aan röntgenstralen sterk achteruit. Samen met zijn vrouw Meta  en haar broer Ernsti willen ze vluchten uit Duitsland.  Mathis wil ook graag een boek schrijven over de artiesten zodat ze nooit vergeten zullen worden maar in deze duistere tijd mag zijn manuscript niet in verkeerde handen vallen.

Het boek heeft 650 pagina’s en is dus een dikke pil  te noemen.  De schrijfstijl is prettig en daarom leest het makkelijk en is het verhaal goed te volgen ook als je het boek even weggelegd hebt.  De ontwikkelingen in het verhaal gaan langzaam, voor mijn gevoel soms iets te langzaam en had het boek wat dunner kunnen zijn Maar daarom  kon  ik me  ook heel makkelijk een goede  voorstelling maken van hoe  het was om  als bijzonder mens tentoongesteld te worden of  hoe men als artiest toentertijd leefde  met de dreiging van de Nazi’s op de achtergrond.

De gebeurtenissen in het boek zijn deels op waarheid gebaseerd en deels verzonnen.  Zelf vond ik het een leuke ervaring om tijdens het lezen de namen van de artiesten te googelen om zo foto’s  van hen te zien en soms extra informatie. Dat maakte voor mij het verhaal extra levendig waardoor de genoemde artiesten zeker niet vergeten zijn gebleken.

Het plot van het verhaal zit goed in elkaar en het einde van het verhaal met de laatste bladzijde is leuk bedacht.

Het boek van de vergeten artiesten

Vera Buck

15 juli 2019

ISBN 9789045217147
    Uitgever Karakter
    656 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

Duitsland, 1902. Mathis is de 13e zoon in een boerengezin, zijn verdere leven lijkt voorbestemd tussen akkers en velden. Maar als op een dag een jaarmarkt zijn dorp aandoet, ziet hij dat de wereld groter is dan het dorp waar hij opgroeide. Hij maakt kennis met een wereld waarin elektrische wonderen, curiositeiten en schitterende shows op hem lijken te wachten. Hij wil mee en deelgenoot worden. Samen met de andere artiesten begint Mathis zijn bijzondere reis.

Na dertig jaar optreden als "röntgen-artiest' op de jaarmarkt leeft Mathis samen met zijn vrouw in een woonwagenkamp aan de rand van Berlijn. Het is de vooravond van de Tweede Wereldoorlog; duistere tijden zijn aangebroken. Er komen verbodsborden voor optredende kunstenaars en showruimtes worden dichtgetimmerd. Tijdens geheime bijeenkomsten blijven de artiesten elkaar ontmoeten, zo houden ze het verleden in stand. Ondertussen schrijft Mathis een boek, vol met met geheimen die onder geen enkel beding in verkeerde handen mogen vallen. Ontdek deze geheimen in Het boek van de vergeten artiesten.