• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het boek van de vergeten artiesten: Bijzonder boek, maar het mist diepgang RECENSIE

Vera Buck (1986) debuteerde in 2016 met Runa, een roman cq thriller over experimenten op patiënten einde 20e eeuw, waarin feiten en fictie samenkomen. Nu is haar tweede boek Het boek van de vergeten artiesten (2019) vertaald naar het Nederlands door Sylvia Wevers en is wederom een historisch verhaal met vermenging van feiten en fictie.

In het boek worden afwisselend twee tijdlijnend beschreven. Het gaat over de jonge Mathis Bohnsack, die als 13e zoon van een bonenteler een hoop pech heeft en regelmatig in elkaar geslagen wordt door zijn broers en vader. Op de jaarmarkt grijpt hij zijn kans om te ontsnappen aan een hopeloos leven, door mee te reizen als assistent van meester Bo en zijn röntgenapparaat.

De tweede tijdlijn speelt 35 jaar later. De hoogtijdagen van de reizende jaarmarkten zijn voorbij en het is voor artiesten moeilijk aan werk te komen. Daarbij is Hitler bezig met het wegwerken van ongewenste individuen uit zijn rijk. Mathis woont samen met Meta en haar vreemde broer Ernsti in een woonwagen. Hun doel is om te emigreren naar Amerika, maar dat is nog niet zo eenvoudig.

De afwisseling tussen beide verhaallijnen zorgt ervoor dat je als lezer door wilt lezen. Elk hoofdstuk (welke soms net iets te lang is), sluit af met een soort cliffhanger om dan weer door te gaan in de andere tijdlijn. Naarmate het boek vordert is het soms verwarrend te weten in welke tijdlijn het verhaal speelt, hoewel dat bij elkaar hoofdstuk staat aangegeven. Het verhaal wordt extreem langzaam opgebouwd en er is wel enig doorzettingsvermogen nodig om door te lezen ondanks het feit dat het boek een zeer toegankelijke wijze van schrijven heeft. Wegleggen gaat makkelijk, terug in het verhaal raken blijkt geen probleem.

Het boek beschrijft uitgebreid een heel stuk Duitse en Europese geschiedenis gezien door de ogen van en over de artiesten, wat een originele keuze is. Het boek wordt gedurende het verhaal geschreven door Mathis Bohnsack, wat aan het einde van het boek duidelijk wordt. Het is een ode aan de bijzondere mensen die volgens de Nazi regering geen recht van bestaan hadden. Wegvoering en opsluitingen in kampen komt aan bod, evenals het zorgvuldig manipuleren van de geschiedenis door Hitler en consorten.

Hoofdpersoon Mathis komt nog het meest tot zijn recht in het boek, maar echt diep gaat het niet. Ook andere personages (en het zijn er veel) komen en gaan, maar zijn vrij oppervlakkig beschreven en daar blijft het helaas bij. Tweede hoofdpersonage Meta laat nog enige ontwikkeling zien, maar enige diepgang is er niet. Het is een boek dat vooral uitgebreid de gebeurtenissen uit de periode 1900-1940 beschrijft. En dat is jammer, want in een boek van 650 pagina's zou toch ruimte moeten zijn voor de ontwikkeling van de personages. De verwerkte humor maakt wel weer veel goed.

Het boek van de vergeten artiesten is absoluut een bijzonder boek, met personages die nu eindelijk krijgen waar ze recht op hebben: Een plekje in de geschiedenis. Maar de traagheid van het verhaal en het gemis aan diepgang maakt het een boek dat net wat tekort komt om boven gemiddeld uit te komen.

Het boek van de vergeten artiesten

Vera Buck

15 juli 2019

ISBN 9789045217147
    Uitgever Karakter
    656 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

Duitsland, 1902. Mathis is de 13e zoon in een boerengezin, zijn verdere leven lijkt voorbestemd tussen akkers en velden. Maar als op een dag een jaarmarkt zijn dorp aandoet, ziet hij dat de wereld groter is dan het dorp waar hij opgroeide. Hij maakt kennis met een wereld waarin elektrische wonderen, curiositeiten en schitterende shows op hem lijken te wachten. Hij wil mee en deelgenoot worden. Samen met de andere artiesten begint Mathis zijn bijzondere reis.

Na dertig jaar optreden als "röntgen-artiest' op de jaarmarkt leeft Mathis samen met zijn vrouw in een woonwagenkamp aan de rand van Berlijn. Het is de vooravond van de Tweede Wereldoorlog; duistere tijden zijn aangebroken. Er komen verbodsborden voor optredende kunstenaars en showruimtes worden dichtgetimmerd. Tijdens geheime bijeenkomsten blijven de artiesten elkaar ontmoeten, zo houden ze het verleden in stand. Ondertussen schrijft Mathis een boek, vol met met geheimen die onder geen enkel beding in verkeerde handen mogen vallen. Ontdek deze geheimen in Het boek van de vergeten artiesten.