• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Furie RECENSIE

Het verhaal speelt zich af in een Engels kustplaatsje dat bekend staat om zijn duistere geschiedenis omdat er in de 17e eeuw heksenprocessen plaatsvonden.  Vier  16-jarige meisjes vormen een vriendengroepje op een meisjesschool.  Ze zijn zeer geïnteresseerd in hekserij en zwarte magie en volgen daarom ook  geheime lessen in de torenkamer.  Dan wordt er een meisje dood gevonden op het terrein van school.

De proloog van het boek is zeer sterk en daardoor werd ik zeer nieuwsgierig naar het verhaal.

In het begin vond ik de schrijfstijl wennen door de lange zinnen waarin veel verteld wordt. Maar door het mysterieuze aspect aan het verhaal werd ik getriggerd om door te lezen en gaande weg het boek werd ik langzaam  het verhaal in gezogen.  De karakters blijven wat  vaag en de groep van vier meisjes bestaat eigenlijk meer uit twee tweetallen met dezelfde interesse dan een hechte vriendinnengroep.   De stukken tekst die als uitleg worden gegeven tijdens de lessen in de torenkamer zijn moeilijk te lezen en beschrijven een kunstwerk of literatuur. Pas later kwam ik erachter dat deze lessen in feite een verklaring waren van de kracht van vrouwen op momenten in hun leven dat er iets naars gebeurt. En dat dit telkens precies verwees naar wat de meisjes in hun dagelijkse leven beleefd hadden. Jammer dat deze uitleg door de moeilijke tekst niet meteen duidelijk werd want dat maakt het verhaal veel interessanter. Het verklaart dan ook hoe vrouwen zichzelf verdedigen, hoe zij samen kunnen spannen of hoe zij zelfs tot moord in staat zijn.

Het thema van het boek is origineel. De hekserij en het occulte loopt als een rode draad door het verhaal en daar eindigt het boek ook mee. Ook aan  het einde van het verhaal  heb ik even zitten broeden waarom het zo eindigt maar uiteindelijk werd het me duidelijk. Ook hiervan zou het fijner geweest zijn als dit einde duidelijker verklaard werd want de kans bestaat dat je de verklaring mist en dat is zonde omdat het nog meer mysterie geeft aan het verhaal met betrekking tot de hekserij.

Op zich is dit debuutboek interessant om te lezen maar het vergt soms concentratie, dubbellezen en opzoeken via google (bijvoorbeeld de uitleg over de schilderijen)  om alles helemaal te begrijpen.  Dat is jammer want daardoor is het geen vlot te lezen boek. Sommige stukken in het verhaal zijn spannend en interessant en andere stukken zijn vaag of niet echt geloofwaardig en roepen vragen op.  Maar alles bij elkaar vind ik het verhaal zeker de moeite van het lezen waard, mede door de meerdere plottwists in het boek.  Het boek is interessant als je een boek wil lezen over het thema hekserij of als je wil weten hoe machtig vrouwen kunnen zijn.

Furie

1  2  3  4  5
    (22 stemmen)

Je zou er een moord voor doen om bij ze te horen... Een weergaloze literaire thriller voor liefhebbers van De verborgen geschiedenis en The Craft.

Na een ongeluk waarbij haar vader en zus omkwamen, krijgt Violet een studiebeurs voor Elm Hollow Academy, een prestigieuze particuliere meisjesschool. De school ligt in een stil kustplaatsje dat een nogal zwarte geschiedenis heeft – in de zeventiende eeuw vonden er heksenprocessen plaats.

Violet sluit vriendschap met drie meisjes en wordt meegesleept door hun fascinatie voor hekserij en occultisme. Maar wanneer negen maanden na haar vermissing het lichaam van een voormalig lid van het vriendinnengroepje wordt gevonden, begint Violet te twijfelen aan haar vrienden, haar docenten en zelfs aan haar eigen vermogen om realiteit van mythes te onderscheiden.