• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Iets om voor te leven RECENSIE

Andrew is behoorlijk vastgeroest op zijn levensweg. In zijn troosteloze functie als ambtenaar spoort hij de nabestaanden van eenzame overledenen op. In werkelijkheid is Andrew net zo eenzaam als de doden die hij dagelijks ziet. Als hij thuis komt, houden alleen zijn modeltreintjes hem gezelschap. In zijn fantasiewereld heeft hij echter een gelukkig gezinnetje. Ook aan zijn collega’s heeft hij verteld dat hij een vrouw heeft en twee kinderen. Dat levert een groot probleem op: hoe laat je andere mensen toe in je leven, als het leven dat je beschrijft aan de buitenwereld niet klopt met de realiteit?

Het kost wat moeite om in het verhaal te komen. Dat komt met name door het karakter van Andrew, want zijn onsympathieke persoonlijkheid schept afstand tot de lezer. Ook is de schrijfstijl soms heel formeel, waardoor de tekst hier en daar hapert.

Ondanks het wat moeizame begin weet het boek te boeien. Het verhaal zelf is vrij simpel en in veel opzichten voorspelbaar. Toch weet de auteur het spannend te houden. Dit komt vooral door de goede opbouw van het verhaal. De auteur neemt je mee in flarden van zijn verleden en je krijgt steeds meer inzicht in de moeilijke jeugd die Andrew heeft gehad. Langzaam maar zeker raak je betrokken bij zijn leven. Het mysterie rondom het nummer Blue Moon van Ella Fitzgerald, dat Andrew van slag brengt telkens wanneer hij het hoort, voegt spanning toe. Naarmate je Andrew beter leert kennen, ga je steeds meer van hem houden.

De overige personages blijven helaas wat oppervlakkig. De verhaallijn over Andrews zus Sally en haar man Carl voegt weinig toe aan het verhaal, omdat hun karakters en motieven niet duidelijk zijn uitgewerkt.

‘Iets om voor te leven’ is een prima debuut. Het verhaal is wat simpel maar wel aantrekkelijk, het thema is actueel en de korte hoofdstukken lezen lekker weg. Richard Roper zet met Andrew een sterk hoofdpersonage neer, dat je uiteindelijk in je hart sluit. 'Iets om voor te leven' is een leuke feelgoodroman met een mooi, warm en ontroerend einde.

Iets om voor te leven

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Andrew zit vast in zijn leven, en in zijn troosteloze baan als ambtenaar waarin hij contact probeert te zoeken met de nabestaanden van eenzame overledenen. Gelukkig heeft hij een liefhebbend gezin om hem 's avonds zijn zorgen te laten vergeten. Althans, dat denken zijn collega's.
    Wat begon als een klein leugentje is inmiddels uitgegroeid tot iets groots: een fantasiewereld met een vrouw en twee kinderen. Het is voor Andrew een aangename ontsnapping uit zijn eigen eenzame bestaan. Daarom brengt de inmiddels-meer-dan-vriendschap met zijn nieuwe collega Peggy hem ook zo uit evenwicht. Durft hij alles op het spel te zetten en haar de waarheid te vertellen?
    Iets om voor te leven is een hartverwarmende roman over risico's nemen wanneer je denkt alleen te kunnen verliezen: scherp, humoristisch en levensecht.