• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het verhaal van de dienstmaagd RECENSIE

Door de serie van a handmaid’s tale staat het boek van Margaret Atwood, die in 1985 verscheen weer volop in de aandacht. Het boek vertelt eveneens als de serie het verhaal van Offred, in de Nederlandse vertaling VanFred genoemd, die als dienstmaagd moet zien te overleven in de fictieve nederzetting Gilead. Zij moet zien te overleven in een soort nabije toekomstige Nieuw Engeland, waarbij een deel van de vrouwen puur worden in gezet met als doel om zwanger te worden. Het is heel bizar je in te denken dat vrouwen helemaal geen macht meer hebben en in feite beroofd worden van dat greintje eigenwaarde wat ze nog hadden. Het verhaal van een dienstmaagd leest hiebij als een soort dagboek, waarbij we voornamelijk de observaties en belevingen van Vanfred beleven. Maar juist door deze bijna sobere manier van schrijven, krijg je als lezer juist een goed beeld van de bizarre nederzetting waarin Vanfred leeft. Het gebrek aan liefde dat ze beleefd. Het bizarre gevoel van aan de ene kant geeerd worden als persoon dat zwanger kan worden, maar aan de andere kant net zo hard afgedankt en doorgegeven worden. Dit boek van Margaret Atwood is indrukwekkend en verrassend actueel. Een verhaal wat iedereen zou moeten lezen en over na zou moeten denken!

Het verhaal van de dienstmaagd

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Binnen de grenzen van de voormalige Verenigde Staten heeft een christelijke beweging de macht gegrepen. In deze nieuwe Republiek Gilead dient eenieder naar de letter van het Oude Testament te leven. Vanfred, de vertelster, behoort tot de nieuwe klasse der "Dienstmaagden', die slechts één doel heeft: zich voort te planten. Alleen 's nachts in haar sobere kamer is ze vrij om zich over te geven aan haar illegale herinneringen: het lezen van boeken, haar eigen naam, het nu irrelevant geworden begrip "liefde'.
    In een sobere stijl, die afwisselend koele observatie, ontroering, wanhoop, hartstocht en wrange humor reflecteert, legt Vanfred het zwarte hart bloot dat schuilgaat achter de kalme façade van een reactionair establishment. Een regime dat bepaalde stemmingen in onze maatschappij tot een even logische als huiveringwekkende conclusie doordrijft: is dat een futuristisch schrikbeeld, of de ware nabije toekomst van Amerika?