• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Mr. Nobody RECENSIE

Op een Engels strand wordt een man gevonden: half bewusteloos, geen papieren en niet in staat om te praten. Iedereen toont belangstelling. De ziekenhuismedewerkers voelen zich op onverklaarbare wijze tot hem aangetrokken, de internationale medische experts staan voor een raadsel en de landelijke pers noemt hem Mr. Nobody. Allemaal zijn ze op zoek naar antwoorden. Wie is deze man? En wat is er met hem gebeurd? Neuropsychiater Dr. Emma Lewis wordt gevraagd de patiënt te beoordelen. Dit is haar grote kans: deze zaak kan haar wereldwijde bekendheid opleveren. Maar daar schuilt ook het gevaar. Veertien jaar geleden verliet Emma het dorp waar ze opgroeide en sindsdien heeft ze er alles aan gedaan om elk spoor van haar verleden uit te wissen. Hoe meer tijd ze met haar patiënt doorbrengt, des te meer alarmbellen er afgaan in haar hoofd. Ze is doodsbang dat hij net dat ene weet wat niemand anders te weten mag komen.

De tekst op de achterflap belooft twee intrigerende verhaallijnen die op aan elkaar geweven moeten worden. Catherine introduceert beide verhaallijnen los van elkaar en brengt ze langzaamaan en op een logische wijze bij elkaar. Catherine Steadman zet een geloofwaardig verhaal neer over het menselijk brein en ons geheugen. Dr. Emma Lewis mag aan het werk met Mr. Nobody en hoopt dat dit één van de zeldzame gevallen van een dissociatieve fugue is. Met mijn psychologische achtergrond kan ik de medische termen en aangehaalde onderzoeken per direct goed volgen. Toch is het niet nodig om deze voorkennis te hebben. Het boek geeft voldoende toelichting om de medische termen te begrijpen. De eerste helft van het verhaal verloopt rustig, in een tempo dat past bij het verhaal. Het is intrigerend en daardoor spannend. Het boek is makkelijk weg te leggen, mede dankzij de relatief korte hoofdstukken, maar je wil het graag weer vlot oppakken om te weten wat er komen gaat. In de tweede helft komt er meer duidelijkheid over wie Mr. Nobody is en hoe de link met Emma Lewis gelegd wordt. Dan neemt de spanning toe en vinden de gebeurtenissen in een hoger tempo plaats. Hoewel het verhaal van Mr. Nobody en hoe hij bij Emma Lewis uitkomt goed in elkaar zit, vind ik het aan het einde toch wel overdreven worden. Het voelt een beetje over de top en overdreven aan. Alsof er nog een lading spanning toegevoegd moest worden om het een thriller te kunnen noemen. Dit vind ik jammer. Al met al vind ik het een sterk verhaal dat goed in elkaar zit, geloofwaardig is, je als lezer in een mooi tempo meeneemt in het verhaal en het verhaal wordt mooi afgerond in het laatste hoofdstuk. Absoluut een aanrader!

Mr. Nobody

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Op een Engels strand wordt een man gevonden: half bewusteloos, geen papieren en niet in staat om te praten. Iedereen toont belangstelling. De ziekenhuismedewerkers voelen zich op onverklaarbare wijze tot hem aangetrokken, de internationale medische experts staan voor een raadsel en de landelijke pers noemt hem Mr. Nobody. Allemaal zijn ze op zoek naar antwoorden. Wie is deze man? En wat is er met hem gebeurd?

Sommige herinneringen kunnen echter beter verborgen blijven.
    Neuropsychiater Dr. Emma Lewis wordt gevraagd de patiënt te beoordelen. Dit is haar grote kans: deze zaak kan haar wereldwijde bekendheid opleveren. Maar daar schuilt ook het gevaar. Veertien jaar geleden verliet Emma het dorp waar ze opgroeide en sindsdien heeft ze er alles aan gedaan om elk spoor van haar verleden uit te wissen.
    Hoe meer tijd ze met haar patiënt doorbrengt, des te meer alarmbellen er afgaan in haar hoofd. Ze is doodsbang dat hij nét dat ene weet wat niemand anders te weten mag komen.