• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het kind uit Toscane RECENSIE

Rhys Bowen is het pseudoniem van Janet Quin-Harkin (1941), ze heeft al veel boeken geschreven maar Het kind uit Toscane is het eerste boek dat in Nederlandse vertaling is verschenen.

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen, die van Hugo Langley in 1944/1945 en die van zijn dochter Joanna in 1973.

Hugo Langley is een Britse aristocraat en schilder. Tijdens de oorlog wordt hij piloot. Hij heeft zijn familie al een aantal jaren niet gezien wanneer hij in december 1944 wordt neergehaald door de Duitsers. Hij weet zich met zijn parachute te redden maar raakt daarbij wel gewond. Hij verbergt zich bij de restanten van een oud klooster vlak bij het dorpje San Salvatore. Een jonge vrouw, Sofia, ontdekt hem daar. Zo goed en zo kwaad als ze kan, verzorgt ze hem en brengt hem voedsel ook al hebben ze zelf niet veel. Het risico van ontdekking en daarmee vergelding van de Duitsers op de dorpsbewoners is altijd als dreiging aanwezig.

In de tweede verhaallijn leren we zijn dochter Joanna kennen. Zij heeft net haar vader begraven en realiseert zich dat ze heel weinig van hem weet. Haar moeder overleed toen ze nog een kind was en nu is er niemand meer aan wie ze haar vragen kan stellen. Het familielandgoed is na de Tweede Wereldoorlog al verkocht, haar vader kon de successierechten niet opbrengen. Joanna en haar ouders zijn in de portierswoning blijven wonen. Joanna komt bij het opruimen van haar vaders spullen een geheimzinnige brief tegen die als onbestelbaar terug is gekomen net na de Tweede Wereldoorlog. Hij was gericht aan ene Sofia. In de brief getuigt Hugo van zijn liefde voor Sofia en daarmee is Joanna’s nieuwsgierigheid gewekt. Wie is Sofia? Joanna gaat intuïtief op zoek naar haar in San Salvatore. De cirkel gestart in 1944, sluit zich. In San Salvatore aangekomen, voelt Joanna zich in eerste instantie niet echt welkom. De dorpsbewoners praten liever niet meer over WOII en van Hugo Langley hebben ze nog nooit gehoord. Gelukkig vindt Joanna onderdak bij de vriendelijke Paula en haar dochter en langzaam maar zeker leert ze van het dorpje houden, niet in het minst door de voortreffelijke kookkunsten van Paula. Maar niet iedereen stelt haar verblijf in San Salvatore op prijs…

De hoofdstukken van Hugo en Joanna wisselen elkaar af. Dat verhoogt het leestempo van het boek, in beide verhaallijnen wil je weten hoe het verder gaat. Bovendien maak je kennis met het prachtige Toscane en vooral ook de heerlijke keuken ervan. In 1944 stelde dat natuurlijk niet veel voor, er was niet veel te krijgen maar in 1973 natuurlijk wel.

Al met al een heel vermakelijk én smakelijk verhaal, er gebeurt heel veel en niet alles is heel geloofwaardig maar het blijft wel steeds boeien. Een heerlijk boek, vier sterren, voor op vakantie, aan het strand of aan het zwembad.

Het kind uit Toscane

Rhys Bowen

13 januari 2020

ISBN 9789045219363
    Uitgever Karakter
    384 pagina's

Karakter

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Het is 1944 als de Britse bommenwerperpiloot Hugo Langley met zijn parachute uit zijn neergeschoten vliegtuig springt. Hij komt terecht in de groene velden van het door de Duitsers bezette Toscane. Zwaargewond vindt hij onderdak in een gehavend klooster en leert hij de Italiaanse Sofia Bartoli kennen. De liefde die tussen hen bloeit op maar wordt ruw beëindigd door verraad.
    Bijna dertig jaar later keert Hugo's van hem vervreemde dochter Joanna terug naar het Engelse platteland voor de begrafenis van haar vader. Tussen zijn persoonlijke spullen doet ze een schokkende ontdekking: ze vindt een ongeopende brief, geadresseerd aan Sofia.
    Hoewel ze nog worstelt met haar eigen persoonlijke trauma's, gaat Joanna op reis naar Toscane om de geschiedenis van haar vader te begrijpen. Joanna komt er al snel achter dat sommige mensen het verleden liever laten rusten, maar ze is nu te ver gekomen om haar vaders geheimen los te laten...