• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De Moedermaffia RECENSIE

In de Moedermaffia maken we kennis met Merel, ze is zwanger, maar ook cynisch. Een pufclub, waar is dat goed voor? Allemaal van die mutsen.. pff
Toch gaat ze en hoewel ze inderdaad allemaal aparte vrouwen treft, worden ze toch een soort vriendinnengroepje. Met z’n allen maken ze de hele zwangerschap mee, maar allemaal hebben ze hun eigen ideeën over hoe het ‘moet’ en hoe het ‘niet moet’ en dat laten ze weten ook. De moedermaffia in volle gang en Merel zit er middenin.

Anita Terpstra heeft een herkenbare roman geschreven. Met Merel als nuchter hoofdpersoon en daaromheen een vriendinnengroep met nogal uitvergrote karaktereigenschappen. En dat werkt, want op deze manier zijn de verschillende ideeën over zwangerschap en bevallen goed tot uiting. Zoveel mensen, zoveel meningen en dus ook zoveel verschillende moeders, en allemaal zijn ze overtuigd van hun eigen opvattingen en zijn ze niet bang om die ook over de anderen uit te strooien. Het levert leuke dialogen op. Voor wie zelf in een groep met zwangere vrouwen heeft gezeten zal het boek een hoop herkenning opleveren.

Het boek is grappig, vooral de cynische Merel komt met leuke uitspraken. Maar het boek heeft ook een serieuze toon. Hoe goed je je ook denkt voor te bereiden op de komst van de baby, de werkelijkheid kan alles omgooien. Dat is ook een mooie twist in dit boek en maakt het realistisch, ook al zijn de personages enigszins karikaturaal neergezet. Je gaat als lezer ook van deze verschillende vrouwen houden, zelfs met al hun eigenaardigheden, ze gaan voelen als vriendinnen en je leeft met ze mee. Dat is knap gedaan.

Moedermaffia is een fijne roman en leest makkelijk. Het voert je als lezer mee in de wereld van de hormonen en andere ongemakken van een zwangerschap, maar dan op een luchtige manier met veel humor en vol herkenbare situaties.

De moedermaffia

Anita Terpstra

23 april 2020

ISBN 9789403188102
    Uitgever Cargo
    256 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Over buiken, baby's en ander ongemak

Merel is zwanger, en één ding weet ze zeker: ze zal nooit zo worden als haar zus, die alleen nog maar oog heeft voor haar zoontje. Met gezonde tegenzin waagt ze zich aan een cursus zwangerschapsyoga, waar buiken in alle maten op haar wachten. Ze ontmoet Lies, Wendy, Marjet en Ilona, geen van allen het type vrouw waar ze vriendschap mee zou willen sluiten.
    Nog voordat Merel "baby' kan zeggen, wordt ze meegezogen in het verbale geweld van de moedermaffia. Ongewild wordt ze geconfronteerd met zenmoeders, overbezorgde moeders, duurzame moeders, chaotische moeders, werkverslaafde moeders, helikoptermoeders en thuisblijfmoeders. Naarmate haar zwangerschap vordert, ontstaan er onverwachte vriendschappen en ontdekt ze de belangrijkste les van de moedermaffia: iedere moeder doet het op haar eigen manier.