• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De moedermaffia RECENSIE

De moedermaffia is een leuke vlotte roman over zwangere Merel, haar vriend, de moeders in haar zwangerschapsgym clubje en haar zus die een baby van ongeveer een jaar heeft. De situaties en type moeders die in het boek voorkomen zijn lekker uitvergroot en heerlijk herkenbaar, helemaal voor moeders die ooit zelf zwangerschapsgym gedaan hebben. Het boek is chronologisch en volgt de zwangerschap van Merel vanaf het moment dat Merel naar haar eerste zwangerschapsgym les gaat tot het moment dat ze de baby’s geboren zijn  en ze weer met zijn allen afspreken. De verschillende type moeders in het groepje hebben allemaal een uitgesproken mening over bijvoorbeeld wel of geen borstvoeding geven, achternaam van vader of moeder en dat leidt tot herkenbare en grappige gesprekken. Merel is in eerste instantie nogal sceptisch over al het zwangerschaps gedoe en vind dingen als zwangerschapsgym, lezen over zwanger zijn en een baby uitzet in eerste instantie niet nodig maar langzaam veranderd haar mening een beetje. In het boek spreekt Merel een paar keer af met haar zus Renske die een baby van ongeveer een jaar heeft dat is erg leuk want de clichés over net een baby hebben komen op deze manier ook aan bod. Die afwisseling van zwangerschaps clichés met baby clichés is ook echt nodig want zo heel veel spectaculairs gebeurd er niet bij het volgen van een zwangerschapsgym groepje. Ik vind het erg jammer dat het boek al net na de geboorte van de baby’s stopt. Mijn ervaring is dat de moedermaffia, zoals de bemoeizuchtige moeders in het boek genoemd worden, nog door gaat tot ver na de baby periode. Ik had het leuk gevonden als ook de kinderperiode beschreven zou worden er staan aan het eind van het boek wel wat discussie punten in de kindertijd zoals wel of niet vaccineren maar er zijn er veel meer te bedenken. Het boek las lekker snel weg maar omdat het alweer 12 jaar geleden is dat ik zwanger was vond ik het af en toe een beetje langdradig. Ik denk dat het wel heel leuk is om te lezen als je zwanger bent of net geweest bent en het lijkt me dus een perfect cadeautje voor een zwangere vriendin of collega.

De moedermaffia

Anita Terpstra

23 april 2020

ISBN 9789403188102
    Uitgever Cargo
    256 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Over buiken, baby's en ander ongemak

Merel is zwanger, en één ding weet ze zeker: ze zal nooit zo worden als haar zus, die alleen nog maar oog heeft voor haar zoontje. Met gezonde tegenzin waagt ze zich aan een cursus zwangerschapsyoga, waar buiken in alle maten op haar wachten. Ze ontmoet Lies, Wendy, Marjet en Ilona, geen van allen het type vrouw waar ze vriendschap mee zou willen sluiten.
    Nog voordat Merel "baby' kan zeggen, wordt ze meegezogen in het verbale geweld van de moedermaffia. Ongewild wordt ze geconfronteerd met zenmoeders, overbezorgde moeders, duurzame moeders, chaotische moeders, werkverslaafde moeders, helikoptermoeders en thuisblijfmoeders. Naarmate haar zwangerschap vordert, ontstaan er onverwachte vriendschappen en ontdekt ze de belangrijkste les van de moedermaffia: iedere moeder doet het op haar eigen manier.