• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het eerlijkheidsexperiment RECENSIE

Wat zou er gebeuren als je de waarheid vertelt over jezelf? De echte waarheid, die je nooit aan iemand laat merken en die je angstvallig voor je houdt. Julian is oud en eenzaam en schrijft de waarheid over zichzelf in een schrift wat hij achterlaat in een Londens cafe. Het schrift krijgt van hem de titel Het Eerlijkheidsexperiment. De eigenares van het cafe vindt het schrift en besluit iets te doen aan Julian’s eenzaamheid. En ook zij schrijft vervolgens haar eigen waarheid in het schrift, en laat het ergens achter zodat iemand anders het zal vinden. En zo begint het schrift aan een reis langs verschillende personen die op het eerste oog niets met elkaar te maken hebben, maar door het lot met elkaar in contact komen. Of wordt het lot hier en daar een handje geholpen? Door het schrift verandert het leven van degenen die erin hebben geschreven, en ontstaan er nieuwe vriendschappen. Maar is de waarheid die ze stuk voor stuk in het schrift schrijven wel de hele waarheid? En is het soms niet beter om niet de hele waarheid over je nieuwe vrienden te weten?

Het boek laat je vanuit verschillende oogpunten meebeleven wat er gebeurt als je de confrontatie met de waarheid aangaat. Het is een boek wat lekker makkelijk wegleest, met herkenbare personages, en met voorspelbare maar ook met verrassende wendingen. Een fijne roman om mee te nemen op vakantie! Niet te ingewikkeld of spannend, maar wel leuk om te lezen. En daarna nog maar eens aan jezelf vragen of jij nou altijd zo eerlijk bent over jezelf!

Het eerlijkheidsexperiment

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Iedereen liegt over zijn leven. Wat zou er gebeuren als je aan een wildvreemde de waarheid vertelt? Dit is de vraag die de 79-jarige weduwnaar Julian Jessop stelt op de eerste pagina van een groen notitieboekje dat hij achterlaat in een café. Op de kaft van het boekje staat "Het eerlijkheidsexperiment'.

Monica, de eigenaresse van het café, ziet het boekje liggen en besluit de uitdaging aan te gaan en de waarheid over haar leven in het boekje op te schrijven. Ze legt het weer terug op tafel en zo gaat het door: vijf andere mensen zullen het boekje vinden en na het lezen van de persoonlijke verhalen van anderen hun eigen waarheid op papier zetten. De wens van de oude Julian Jessop wordt vervuld op de meest onverwachte en hartverwarmende wijze.