• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Simply RECENSIE

In Simply geeft Sabrina Ghayour een kijkje in de midden-oosterse keuken. De recepten zijn relatief eenvoudig, zoals de titel al doet vermoeden, maar zijn toch origineel en niet gelimiteerd tot een beperkt aantal ingredienten (wat vaak niet bevordelijk is voor het recept). Alle recepten zijn voorzien van prachtige full page foto's, een duidelijk ingredientenlijstje en overzichtelijke instructies. Ook zitten er leuke, originele recepten tussen.

Tijdens de periode dat ik dit boek review voor de chicklit leesclub heb ik drie recepten gemaakt. Hartige taart met snijbiet, ricotta & ei, bieten-fetastrudel en visstoof met okra & tamarinde. Ik heb de eerste twee recepten gekozen omdat we snijbiet en bieten in de tuin hebben en de laatste omdat die me erg lekker leek.

De eerste twee recepten zijn prima gelukt. Er zit filodeeg in, dat niet heel gemakkelijk is in het gebruik, maar met de instructies van het boek ging dat toch prima. Ook is de combinatie van snijbiet, ricotta en een zachtgekookt ei in een ovenschotel geniaal. Voor beide recepten geldt wel dat ik nog wat meer kruiden erbij had gewild om de smaak wat op te halen. Dat is persoonlijk natuurlijk. Als je van neutrale smaken houdt zijn deze recepten super.

Het derde recept, de visstoof, vond ik niet geslaagd. Er zit veel te veel gember in (100g!) dat alles overheerst en uit de verse vis komt vocht dat op het laatst een waterig geheel veroorzaakte. Op zich niet erg, in een kookboek zit altijd wel een recept dat minder goed gaat.

Wat ik ook vind missen in het boek is een persoonlijk verhaal. Er is een korte inleiding van 2 bladzijdes en dat was het. Liever zie ik voorin een leuk verhaal om te lezen met daarin hoe het boek tot stand is gekomen en dan bij ieder recept ook nog even waarom het in het boek staat. Nu staan er twee regels aan het begin van het recept die wat onpersoonlijk overkomen. Ook vind ik het bij vreemde keukens altijd heel fijn als er voor in het boek uitgebreide uitleg is van ingredienten en gereedschappen met foto's, dat mist hier ook. Daar staat tegenover dat het hele, best dikke boek dus vol staat met recepten!

Ik ga met veel plezier meer recepten proberen uit dit boek en ik vind het een mooie aanvulling op de andere kookboeken die hier al staan.

Simply

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

In SIMPLY geeft Sabrina Ghayour meer dan 100 nieuwe Midden-Oosterse recepten voor elke dag. Met haar kenmerkende, ongecompliceerde stijl van koken weet ze, na onder andere de bestsellers 'Persiana' en 'Bazaar', opnieuw een reeks onmisbare gerechten te creëren waarbij geldt: optimale smaak, minimale moeite! Lichte snacks, aromatische hoofdgerechten en zalige zoetigheden worden afgewisseld met authentieke Perzische gerechten met een twist, ook voor vegetariërs en veganisten. Ongedwongen en smaakvol – zo simpel is het.