• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De anderen RECENSIE

Sheila wordt opgeschrikt door de moord op een van haar oudste vriendinnen én tevens de bekendste feministische wetenschapper van het land. De wijze hoe zij vermoord is roept direct allerlei vragen op en brengt haar terug naar het verleden. Een jarenoud pact over bewust kinderloos blijven komt weer boven en als ook een andere vriendin wordt vermoord twijfelt Sheila aan haar eigen veiligheid.

De achterflap en de cover van het boek roepen direct allerlei gevoelens van spanning op. Dit maakt mij direct enthousiast en nieuwsgierig begon ik met lezen. Al snel merkte ik dat de schrijfstijl wat langdradig is en dat het boek niet echt de diepte in gaat. De gebeurtenissen en karakter blijven vaag. Ook worden er veel personages geïntroduceerd, maar doodat we hen niet goed leren kennen wordt het soms wat verwarrend. Sheila, de hoofdpersonage, leren we beter kennen.

Gedurende het verhaal wordt duidelijk dat de gebeurtenissen verwijzen naar Bijbelverhalen. Mijn kennis van deze verhalen is beperkt dus ik had dit niet snel in de gaten. Als je dit als lezer eenmaal doorhebt vallen sommige dingen wel op zijn plaats.

Een teleurstelling is dat Sarah Blau de spanning niet echt tot een hoogtepunt weet te brengen. Net wanneer de ontknoping nadert had zij gebruik kunnen maken van open eindes en een climax. Dit gebeurt echter niet, het verhaal wordt in één stuk door verteld zonder daarbij enige vorm van spanning aan te brengen. Een gemiste kans in mijn optiek, het verhaal heeft wel de potentie om een goede thriller te zijn maar die kans heeft de schrijfster absoluut laten liggen.

‘De anderen’ leest niet makkelijk weg en is, in tegenstelling tot wat de cover en achterflap doen vermoeden, geen spannend verhaal. Sarah Blau slaat de plank mis met dit boek wat in potentie een goed verhaal had kunnen worden.

De anderen

1  2  3  4  5
    (18 stemmen)

Zo gauw de 41-jarige Sheila het nieuws hoort, weet ze dat de politie haar zal bellen. Een van de belangrijkste feministische wetenschappers van het land – en een van haar oudste vriendinnen – is vermoord aangetroffen, met een babypop vastgelijmd aan haar handen. Twintig jaar geleden had hun vriendinnengroep samen een pact gevormd: zij zouden bewust kinderloos blijven, net als hun vrouwelijke voorbeelden in de Tora.
    Maar de jaren zijn niet voor alle vriendinnen even goed geweest. En nu haar eigen leven ook op het spel staat, moet Sheila de balans opmaken: wie kan ze nog vertrouwen, en wie wil haar de ultieme prijs laten betalen?