• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Pasta grannies RECENSIE

Waan je in de Italiaanse keuken met het boek van Vicky Bennison en de Pasta Grannies. Wanneer je het boek in handen hebt voelt het al alsof jij je in Italië bevindt. Het boek onderscheidt zich van andere kookboeken, doordat het niet alleen foto’s van recepten bevat maar ook foto’s en informatie van Italiaanse landschap, gedekte tafels en de Italiaanse oma’s (Nonne).

De Nonne hebben een passie voor eten en maken alles met verse pasta en kruiden.  Je leest ook meer over het leven van de Nonne en waar ze vandaan komen. Elk recept is voorzien van een inleiding, waardoor je meer te weten komt over de achtergrond van het eten.

Eén van de eerste dingen die je moet weten als je de recepten wilt gaan maken is hoe je verse pasta moet maken. In het begin van het boek staat goed uitgelegd hoe je het beste verse pasta kan maken. Het lijkt makkelijker dan het is. Wat me direct opvalt is dat er geen gebruik wordt gemaakt van een pastamachine. De Nonne maken gebruik van een deegroller en hun handen. Ook zijn de recepten vaak voor 4 tot 8 personen, omdat ze in Italië soms met hele families samen eten.

Om het uit te proberen heb ik twee heerlijke gerechten gemaakt van de Nonne, namelijk Felica’s basilicumpasta met Auberginesaus en Domenica’s aardappelgnocchi met tomatensaus. Ik eet zelf geen vlees of vis, dus ik was echt op zoek naar recepten waar dat niet in gebruikt werd. In veel recepten zag ik toch vlees of vis terugkomen, wat ik erg jammer vind.

Ik ben begonnen met het gerecht van Felicia. De basilicumpasta vond ik erg moeilijk om te maken. Ik had nog geen enkele ervaring met verse pasta maken en daardoor kostte het me veel tijd om het te maken. Met het boek naast me en YouTube aan heb ik er toch wat van kunnen maken, maar het zag er natuurlijk niet zo uit als op het plaatje. Nadat de pasta klaar was kon ik beginnen met de rest van het recept. Het heeft me ongeveer anderhalf uur tot twee gekost voordat ik alles op tafel had staan. De auberginesaus was heerlijk alleen de pasta was me mislukt. Verse pasta maken was dus niet voor mij geschikt.

Toch heb ik moed verzameld om een tweede recept te maken, namelijk die van Domenica. Ik ben erg fan van Gnocchi en was erg benieuwd hoe het recept van Domenica ging smaken. Ik moet wel bekennen ik heb het mezelf wel makkelijker gemaakt. Ik heb bij dit recept geen verse gnocchi gemaakt, omdat ik geen geduld er voor had. Doordat ik de aardappelgnocchi gekocht had scheelde het me erg in tijd en stond het gericht binnen 45min op tafel. Mijn familie was helemaal fan van dit recept, omdat velen niet bekend waren met aardappel Gnocchi.

Over het algemeen vind ik het een goed kookboek met heerlijke Italiaanse recepten, maar als je weinig tijd hebt en echt vegetarisch eet vind ik het geen geschikt boek.

Pasta grannies

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Veel traditionele Italiaanse recepten dreigen in de vergetelheid te raken. Om dat te voorkomen ging culinair journalist en filmmaker Vicky Bennison op zoek naar die échte Italiaanse familierecepten waar iedereen altijd naar op zoek is. Bennison kreeg het voor elkaar deze – veelal "geheime' – familiereceptuur te verzamelen. Met recepten die van generatie op generatie zijn overgedragen, van nonna's die hun hele leven al koken met en uit liefde, als hobby en niet als beroep.
    Zij laten zien dat echt Italiaans koken eenvoudig en prachtig is en binnen ieders bereik ligt, mits je over de juiste kennis beschikt. Alle gerechten in dit boek zijn gemakkelijk en toegankelijk en komen uit heel Italië. Neem een kijkje in het kloppende hart van een Italiaans huishouden en leer het allerbeste Italiaanse eten zelf te bereiden.