• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De bibliotheek van Parijs RECENSIE

Dit boek is een liefdesbrief aan bibliotheken en een bewijs dat boeken verbinding, diepgang en rust bieden in hectische tijden.

In De Bibliotheek van Parijs word je meegenomen in de wereld van Odile Souchet rondom  het jaar 1940. Odile is een jongedame die net uit de schoolboeken  na haar bibliotheekopleiding haar eerste stappen wil gaan zetten in de grote wereld te beginnen bij de American Library in Parijs. Odile is een intelligente en ambitieuze jonge vrouw die weet wat ze wil, in de voorgaande jaren heeft ze het Dewey Decimale Classificatie System eigen gemaakt. Dit is een systeem waarbij boeken op onderwerp ingedeeld kunnen worden. Ze is vastberaden anderen te gaan helpen in de bibliotheek. Nog vastberadener is Odile als het aankomt op het vinden van haar eigen weg. Dit in tegenstelling tot wat haar vader het liefst zou zien, dat Odile haar taken als huisvrouw op zich zou nemen, zou trouwen en een gezin zou stichten. Haar vader neemt dan ook iedere zondag een potentiële trouw kandidaat mee naar huis in de hoop dat Odile een klik zal hebben met deze kandidaat.

Wie goed leest zal niet alleen de woorden lezen, maar leest ook de levenslessen als het gaat over je eigen kracht vinden, verbinden en volharding.

In de American Library vind Odile gelijkgestemden, mensen die net zo veel van boeken en van lezen houden als zij. Odile bewondert ieder van deze personen en weet ze in te delen aan de hand van het Dewey Systeem aan de hand van de boeken die ieder persoon mooi vindt. Met name voor Miss Reeder heeft Odile een enorme bewondering, de bibliotheek eigenaresse. Miss Reeder is een intelligente vrouw, heeft veel levenservaring en treedt op als mentor voor Odile. Ze ziet de potentie van Odile en daagt haar uit potentie te benutten. Niet lang nadat Odile haar draai heeft gevonden in de bibliotheek hebben de Duitsers ook Parijs ingerekend, maar Miss Reeder, Odile en andere betrokkenen bij de American Library hebben hoop dat de bibliotheek neutraal gebied zal blijven. Als nadien blijkt dat de bibliotheek niet meer voor alle leden meer het thuis mag zijn wat het ooit was, wordt door de bibliotheek een idee bedacht waardoor niemand afscheid hoeft te nemen van boeken en het genot wat lezen brengt. Ondanks dat dit voor een deel van de leden door de omstandigheden ten tijde van de tweede wereldoorlog niet meer in hun geliefde bibliotheek kan. Dit boek is op waarheid gebaseerd en biedt dan ook een ander kijkje in het leven van die tijd en de tragedies die erbij hoorde.

Het boek speelt zich af tegen de achtergrond van, natuurlijk, de American Library in Parijs, de prachtige straten van Parijs die worden beschreven. Als je je ogen dicht doet waan je je in Parijs. Maar het verhaal speelt zich ook af bij Odile thuis waar de relatie tussen Odile, haar ouders en haar tweelingbroer Remy centraal staat. Met een moeder als huisvrouw, een vader als (niet zo nette)politiecommissaris en een broer met idealen en zich dan ook aansluit bij het leger met zijn ouders, zusje en verloofde achterlatend. Aan de hand van de gesprekken voorafgaand aan zijn vertrek en de vele brieven ten tijde van zijn aanwezigheid in het leger lees je hoe de relatie tussen de broer en zus is. Je leest over de liefde die opbloeit tussen Odile en Paul, hoe de vriendschap tussen Margaret en Odile ontwikkelt en de relatie tussen Bitsi, de verloofde van Remy, en Odile.

Het boek schakelt tussen Odile in Parijs in de jaren rond 1940 en Lily, een tiener, in Montana in de jaren rond 1985. Nadat je aan de kleine omschakeling gewend bent, wordt je meegenomen in het verhaal van Lily en hoe dit in relatie staat haar Franse buurvrouw mevrouw Gustaffson, waar al gauw blijkt dat dit de Française Odile is. Je vraagt je gelijk af wat Odile in Montana heeft gebracht, wat heeft zich in de tussentijd van de jaren in de oorlog en 1985 afgespeeld dat Odile haar geliefde Parijs en bibliotheek heeft verlaten en een eenzaam leven lijkt te hebben in Montona. Het boek houdt je in zijn greep door de spanningsbogen te bewaren, je te willen triggeren te achterhalen hoe Odile, dat ambitieuze intelligente en passievolle meisje uit Parijs, JUIST ZIJ, haar geliefde Parijs heeft verlaten. Er ontstaat een band tussen de volwassen Odile en tiener Lily, verbonden door boeken, de Franse taal en Franse lekkernijen. Lily leert Odile stukje bij beetje kennen door tijd met haar door te brengen en de verhalen aan te horen betreft wat Odile mee heeft meegemaakt in Parijs.

Dit boek is een must- have! Werkelijk waar een geweldig boek! Het is een ode aan bibliotheken, aan boeken, aan de steun en liefde die boeken geven! Dit boek houdt je in zijn greep, je wilt het liefst in een keer alles lezen! Dit is het type boek waar je tijdens de werk aan denkt en waarvan je na je werk zo snel mogelijk door wilt lezen. Het boek is zoveel meer dan een aaneenschakeling van historische gebeurtenissen, het boek trekt je mee in het leven van Odile. In dat meisje dat jij en ik hadden kunnen zijn, wordt geschreven over vriendschap, liefde, volharding, jaloezie, het vinden van je eigen kracht en iets willen betekenen voor je medemens.

De bibliotheek van Parijs

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De bibliotheek van Parijs van Janet Skeslien Charles is een onvergetelijk verhaal over familie, vriendschap, liefde en de verbindende kracht van literatuur.

Parijs 1939: De ambitieuze Odile Souchet is net begonnen aan haar droombaan bij de Amerikaanse bibliotheek in Parijs. Wanneer de nazi’s de lichtstad bezetten verandert alles van de ene op de andere dag. De bibliotheek blijft open, maar de Joodse bezoekers zijn niet meer welkom. Odile en haar collega’s riskeren hun leven door hun Joodse abonnees zelf de boeken te brengen. Maar wanneer Odile ontdekt dat haar vader, een politieman, nauw betrokken is bij het handhaven van het naziregime, raakt zij in een groot persoonlijk conflict. Heeft zij de moed om de juiste keuzes maken?