• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Meisje A RECENSIE

Abigail Dean, voormalig boekverkoper bij Waterstones werkte als advocaat in New York. Voor zij een baan aannam bij Google nam zij de tijd om haar debuutroman te schrijven, welke ik voor chicklit.nl mocht recenseren. Uiteraard heeft dit mijn mening over het boek niet beïnvloed.
De filmrechten voor dit boek zijn al in 31 landen verkocht, evenals het boek.

Meisje A vertelt het verhaal van Lex Gracie, die als vijftienjarige uit het huis waar zij mishandeld, uitgehongerd en verwaarloosd werd ontsnapt. Haar ouderlijk huis -  het plaats delict in dit verhaal - blijkt onderdeel van de erfenis die haar moeder die in de gevangenis overleed, haar naliet. Om het House of Horrors te transformeren naar een positieve plek moeten Lex en haar zus Evie alle broers en zussen opzoeken omdat zij allen akkoord dienen te gaan met het bestemmingsplan van het huis. Dit levert een heftige reis terug in de tijd op voor beide zusters die het verleden liever zouden willen vergeten.

Het boek wordt verteld uit de naam van Lex en bevat redelijk lange hoofdstukken. Door de sprongen van heden naar verleden en weer terug wordt het ietwat vermoeilijkt het verhaal te blijven volgen maar dit doet zeker niets af aan de verdere kwaliteit van het boek. Ik vond het persoonlijk een ontzettend heftig verhaal en het voelt alsof de hoofdpersoon Lex je niet te dichtbij wil laten komen. Dit maakt het tegelijkertijd intrigerend en hierdoor wil je blijven doorlezen om achter nieuwe informatie te komen. Ik denk dat menig vrouw zich juist omdat Lex zo gesloten lijkt te zijn wel kan vinden in het personage van Lex.

De discussie over het genre van dit boek is wat mij betreft nog niet gesloten. Enerzijds heeft het het perfecte decor voor een psychologische thriller, anderzijds heeft dit boek meer weg van een indringende roman over verscheurde familiebanden. Ik zou het persoonlijk niet aan één genre vast willen leggen.

Al met al is dit een boek dat zeker de moeite waard is, maar door de manier van schrijven wat extra moeite kost om er volledig in op te gaan. Een eindbeoordeling van 3 sterren is wat mij betreft volledig op zijn plaats.

Meisje A

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

‘Ik ben Alexandra Gracie en ik ben vijftien jaar. U moet de politie bellen.’

Talloze keren oefende Lex Gracie deze zinnen voordat ze uit het huis van haar ouders wist te ontsnappen: gewond, vuil en ernstig vermagerd. Als haar moeder jaren later in de gevangenis overlijdt en het ouderlijk huis aan haar kinderen nalaat, maakt Lex – inmiddels jurist – samen met haar zusje Evie plannen om de horrorplek uit hun jeugd om te toveren tot iets positiefs. Maar eerst moet ze in het reine komen met haar broers en zussen en het verleden dat ze met elkaar delen.

Meisje A is een prachtig geschreven en ongelofelijk indrukwekkende psychologische roman over familiebanden, herinneringen en – uiteindelijk – liefde.