• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De verborgen apotheek RECENSIE

Recensie “De verborgen apotheek”

De verborgen apotheek van Sarah Penner bestaat uit twee verhaallijnen. Een in het heden en een in het verleden. In het heden maken wij kennis met Caroline, een Amerikaanse die na ontdekt te hebben dat haar man vreemd gaat, alleen op reis gaat naar Londen. Dit zou hun droomreis zijn voor hun tiende huwelijksdag. Caroline heeft tijd nodig om alles voor zichzelf op een rijtje te zetten en om een beslissing te nemen wat betreft haar huwelijk. Nella is de hoofdpersoon in het verhaal in het verleden. Zij beheert een verborgen apotheek in hartje Londen en maakt vergif om mannen te doden die hun vrouwen of familie slecht behandelen. Door een vondst in de rivier de Theems komen de twee verhaallijnen bij elkaar.

Het boek begint spannend en maakt de lezer nieuwsgierig naar hoe het verhaal in elkaar steekt. De auteur schrijft vlot en duidelijk. De eerste helft van het boek was boeiend, maar soms wel een tikkeltje te vergezocht. Zoals het moment waarop Caroline ineens een oude deurklink ontdekt in hartje Londen, waar de omgeving is volgebouwd met moderne gebouwen. Ook haar vriendschap met Gaynor kwam over als iets te toevallig. Mede daardoor verslapte mijn aandacht voor het boek. Natuurlijk is het fictie en kun je alles verzinnen wat je maar wilt, maar het moet wel kloppen. De verhaallijn met Lady Clarence was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Het waarom van het bijhouden van de namen en de verschillende soorten vergif is nog niet duidelijk aan het einde van het verhaal. Het kan toch alleen maar ik verkeerde handen vallen en daardoor heel veel leed veroorzaken?

Wel is het einde van het boek heel verrassend en dat is een absoluut pluspunt. De cover van het boek is heel goed gekozen. Londen is direct herkenbaar en de nevel maakt het mysterieus. Het boek krijgt van mij twee hartjes.

De verborgen apotheek

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Londen, 1791.
    Nella Clavinger wacht in haar verborgen apotheek op een nieuwe klant. Hoewel ze een gewaardeerd apotheker is, gebruikt ze haar kennis het liefst voor andere doeleinden: ze maakt vergif voor vrouwen die aan een man willen ontsnappen. Als haar nieuwe klant de pas twaalfjarige Eliza Fanning blijkt te zijn, ontvouwt er zich een onverwachte vriendschap.

Londen, heden.
    Historicus Caroline Parcewell viert haar trouwdag alleen, treurend om haar overspelige man. Als ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, wordt haar nieuwsgierigheid gewekt. Ze vermoedt dat het flesje een link heeft met de onopgeloste apothekersmoorden die tweehonderd jaar geleden plaatsvonden. Maar als Caroline op onderzoek uitgaat, heeft dat gevolgen voor het heden en het verleden...