• mijn waardering

(Ledenrecensie) film: Just Say Yes RECENSIE

Eindelijk weer een nieuwe Nederlandse romcom, waar zeker iedereen op heeft gewacht. Er zijn dan ook álle bekende, Nederlandse topacteurs ‘uit de kast getrokken’ om Just say yes dé romcom van 2021 te maken. In Just say yes laat (Yolanthe Cabau) je haar idee zien van de perfecte bruiloft. Een klein probleempje: haar vriend Alex (Juvat Westendorp) wil eigenlijk niet trouwen. Toch vraagt hij haar ten huwelijk, maar vlak voor de bruiloft trekt hij zich terug. Natuurlijk stort Lotte compleet in. Eigenlijk gaat vanaf dan echt alles mis: Alex gaat ervandoor met een programma die Lotte wilde maken - én wat ook haar idee was - en egoïstische zus Estelle (Noortje Herlaar) is plots verloofd met haar baas (Edwin Jonker). Om het nog erger te maken: ze wil de bruiloft inpikken die Lotte voor haarzelf had gepland. Samen met haar collega Chris (Jim Bakkum) verzint Lotte een plan om opnieuw het hart van Alex te veroveren, maar dat loopt natuurlijk helemaal anders dan verwacht.

Het verhaal start dan ook met een rennende Yolanthe: in deze scène zit haar make up tot haar oksels en draagt ze een vieze bruidsjurk. En nogal shocking: zelfs de prachtige Yolanthe kan lelijk zijn. Je ziet haar samen met een dakloze man (JoSylvio) op een parkbankje en samen blikken zij de hele film lang terug op wat er gebeurd is. Hierbij is de stem van Yolanthe de voice-over die het hele verhaal aan elkaar praat. Erg tof om dit zo te laten zien, in totaal kom je meerdere keren bij Lotte en deze onbekende man terug, die niet kan wachten tot ze haar verder verder vertelt. Het leuke is dat Lotte geen blad voor de mond heeft en een komisch stukje is dan ook dat wanneer deze ‘bankman’ haar vraagt op te schieten met het verhaal, waarop ze vraagt: ‘heb je dan iets beters te doen vandaag?’ Waarop hij schoorvoetend moet toegeven dat dat niet zo is. De hele film door maakt Lotte zulke gevatte opmerkingen, dat is één van de dingen die het smullen maakt om naar Just say yes te kijken.

We maken kennis met de meest onwaarschijnlijke moeder en zus van Lotte: Lotte heeft bruin haar en bruine ogen en moeder (Patricia Paay) en zus (Noortje Herlaar) zijn beiden hoogblond met blauwe ogen. Eigenlijk maakt het dit allemaal juist extra grappig en onwerkelijk. Just say yes is helemaal bij de tijd met vloggende zus, Estelle, die vroeger het lelijke eendje was en zich na ingrepen én flink wat make up heeft ‘opgekrikt’. Daardoor is Estelle ook gelijk het personage waar je - tot aan bijna de laatste paar minuten - een hekel hebt. Noortje Herlaar is een ijzersterke actrice en dat laat ze in Just say yes ook echt weer zien, juist omdat ze zo’n totaal andere rol aanneemt.

Dan hebben we het nog niet over Yolanthe gehad, want ook zij is fantastisch in haar rol. Ze groeit echt van de ietwat introverte Lotte, naar de bombshell zoals we haar ook in het dagelijks leven kennen. Ook durft ze gewoon lelijk te zijn en haar liefdesverdriet is gewoon écht. Zo leef je heerlijk mee met het stuntelige karakter van Lotte en de moeilijkheden waar ze in terecht komt. Zo is een goed voorbeeld dat als ze net middenin een uitzending zit haar vriend Alex het uitmaakt. Maar op dat moment zijn ze nog live. 10 miljoen keer wordt het filmpje bekeken, de schaamte die Lotte voelt, wauw, die voel je ook als kijker. Zo maakt echt de kwaliteit van Yolanthe's acteerwerk dat Just say yes naar een nog hoger niveau wordt getild, en ja Just say yes is al op zichzelf geweldig en grappig. Maar met zo’n actrice die alle emoties echt next level kan spelen én zichzelf kan blijven, dan kan er bijna niets misgaan. Zo is de liefde tussen Jim Bakkum en Yolanthe zo magisch, dat je bijna gelooft dat ze in het echte leven een stelletje zijn. De aantrekkingskracht tussen de twee spat van je tv af en dat bewijst weer hoe sterk zijn hun rol kunnen spelen.

En over Juvat Westendorp gesproken: deze speler is zo onherkenbaar dat je hem misschien niet op het eerste gezicht zal herkennen. Hij heeft een compleet nieuw kapsel waarbij hij gaat van de mega knappe hunk, naar een typisch balletje die zo uit een studentenkorps komt.

Het hele verhaal is gewoon echt heerlijk zoetsappig, zo lach je mee, huil je me en laat Just say yes ook jou achter met een heerlijk geluksgevoel. Ook de kleding die de actrices dragen zijn echt items die ook jij wil aanschaffen, wat een topstyling.

De enorme overkill aan bekende acteurs is misschien wat veel, maar wat een ervaring brengen deze mensen weer met zich mee. Zo staat Nienke Plas perfect in haar rol als basisschoollerares, die eigenlijk niet van kinderen houdt en zeer gelukkig vrijgezel is. En zijn Kim Lian en Pip Pellens totaal anders dan hoe we ze kennen van andere programma’s, maar ook zij zijn fantastisch in hun rol. Tja, eigenlijk is het enige waar Just say yes film zich schuldig aan maakt, dat deze stiekem een beetje te kort is. We want more! 5 sterren.

Just Say Yes

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Lotte plant haar hele leven al haar bruiloft, maar dan blaast haar verloofde Alex op het laatste moment de bruiloft ineens af! Dit is natuurlijk al vervelend genoeg, maar daar komt ook nog eens bij dat Lotte en Alex samenwerken bij hetzelfde bedrijf. Lotte trekt in bij haar zus Estelle, die onverwachts haar verloving met Lotte's Baas John (Edwin Jonker) aankondigt en haar complete bruiloft plannen kaapt. Lotte moet hierdoor ook nog eens het vrijgezellenfeest van haar zus plannen, terwijl Lotte zelf alleen maar Alex wil terugwinnen. Haar charmante, maar irritante collega Chris helpt haar hierbij. Hij haalt haar uit haar comfortzone en zorgt dat ze weer helemaal opbloeit. De vrijgezellenavond loopt vreselijk uit de hand en zorgt ervoor dat de nieuwe vriendschap op scherp wordt gezet.

Bekijk hieronder de trailer: