• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Ik vergeet je niet RECENSIE

Gillian King – Ik vergeet je niet

Superblij was ik, toen ik van Chicklit.nl te horen kreeg dat ik als vip-lezer mee mocht met de leesclub van ‘Ik vergeet je niet’. Gillian King is één van mijn favoriete schrijvers. Haar verhalen zijn altijd zo heerlijk romantisch, gemakkelijk leesbaar maar toch met enorm mooie verhalen die soms emotioneel zijn en altijd een verrassende diepere laag hebben. De verwachtingen waren dus hooggespannen toen ik het boek direct na het weekend al in mijn brievenbus vond.

Maddy werkt in een boekwinkel en haar lunchpauze brengt ze graag door op een terras. Op een dag loopt ze daar Frenkie tegen het lijf. Hij is het vroegere vriendje van haar zus Elisa, die vele jaren geleden overleden is. Ze weet dat hij foute boel is, maar toch voelt ze zich al snel enorm tot hem aangetrokken. Als kind stond Maddy altijd in de schaduw van haar veel succesvollere, slankere, getalenteerde zus. De aandacht van hun moeder ging altijd naar Elisa. Maddy voelde zich niet gezien. Ze kan dan ook niet geloven dat Frenkie oprecht interesse in haar heeft, als hij toenadering zoekt.

Wat er destijds precies tussen Frenkie en Elisa gebeurd is, weet ze niet. Maar na een periode van heftig liefdesverdriet is Elisa overleden aan een hartkwaal. In Maddy’s hoofd is het dus Frenkie die letterlijk haar hart gebroken heeft. Als het contact met Frenkie beter wordt, ontdekt ze al snel dat hij een heel ander verhaal heeft over hoe de relatie met zijn vroegere vriendinnetje geëindigd is. Hij beweert dat Elisa hem aan de kant heeft gezet en dat juist hij degene was die met een gebroken hart achterbleef. Wat is nu de waarheid?

Met haar ouders kan ze het ook niet bespreken, want die band is - zacht uitgedrukt - nogal stroef. Haar ouderlijk huis is een Elisa-museum geworden en haar ouders zijn slechts nog schimmen van de personen die ze vroeger waren. En zelfs toen hadden ze al weinig aandacht voor Maddy. In de zoektocht naar het verleden duikt ze in de dagboeken van haar overleden zus. En steeds meer krijgt ze het gevoel dat Frenkie niet de juiste man voor haar is. Dat wordt nog eens versterkt door het compleet andere (luxe-)leventje dat hij leidt. En in zijn vriendengroep voelt Maddy zich ook al helemaal niet thuis. Maar haar lichaam beweert toch echt iets anders bij elke blik of aanraking van Frenkie. Maddy moet schoon schip maken met haar verleden, om de juiste beslissing te kunnen nemen over haar leven nu. En dat is niet gemakkelijk.

WAUW! Dat is mijn recensie kort samengevat. Wat een prachtig boek is dit weer. Gillian King heeft zichzelf wederom overtroffen. De term chicklit doet dit boek echt tekort. In ‘Ik vergeet je niet’ zijn enkele diepgaande thema’s zo mooi uitgewerkt dat het echt een prachtig en emotioneel verhaal is. Maar tegelijkertijd is het een superromantisch verhaal. Dat ook! De band die Maddy heeft met haar ouders en het verhaal waaruit dit voortkomt is een voorbeeld van de diepgang die gezocht wordt.

Het verhaal is verteld vanuit twee perspectieven: Maddy in het heden en Elisa in het verleden. Het beeld dat Maddy heeft van haar zus is dat zij een perfect leventje had. Ze kon alles, werd overal bij geholpen door haar ouders, kon niets verkeerd doen, zag er prachtig uit en ga zo maar door. Maddy was er menigmaal jaloers op. Maar uit de fragmenten die vanuit Elisa geschreven zijn, blijkt bijna het tegenovergestelde. Zij ervaarde haar moeder als pusherig, voelde enorme prestatiedruk en had het idee dat het voor haar moeder nooit goed genoeg was. Daar leed ze enorm onder. Dat contrast maakt dat je ineens heel anders naar het personage Elisa gaat kijken. Als moeder zijnde kon ik tijdens dit boek ook maar één ding denken: Laat mij alsjeblieft nooit het gevoel geven aan één van mijn kinderen dat de ander er meer toe doet. Want hoe afschuwelijk is het om op te groeien met het idee dat jij (voor je eigen ouders!) minder waard bent dan je zus.

En dan is er nog de altijd charmante Frenkie. Die sluit je meteen in je hart. Wat een heerlijke man is dat. Hij is attent, lief, begripvol, hij luistert, leeft mee en weet te verrassen. Dat klinkt als de perfecte man. Maar wat is er in het verleden gebeurt? En hoe kan het dat Elisa en hij zo’n andere weergave hebben van hoe dingen tussen hen geëindigd zijn? Je wordt steeds nieuwsgieriger. Voor mij is dat ook altijd het absolute pluspunt van een boek dat vanuit twee perspectieven geschreven is. Op den duur komen die twee verhaallijnen samen en vallen ineens alle puzzelstukjes op zijn plek. Hoe het ging aflopen had ik wel een beetje zien aankomen overigens, maar dat mocht te pret niet drukken.

Ik kreeg een enorm fijn gevoel van dit boek. Enerzijds wilde ik dolgraag weten hoe het verder ging, wat er precies gebeurd was in het verleden en hoe het zou aflopen tussen Maddy en Frenkie. Maar tegelijkertijd wilde ik niet door dit boek heen vliegen. Juist om dat fijne gevoel nog even vast te kunnen houden, om nog even in spanning te blijven en om nog even te kunnen genieten van die charmante Frenkie. En als je als schrijver die tweestrijd bij een lezer weet te bereiken, dan heb je volgens mij gewoon echt een 5-sterrenboek geschreven.

Dus allemaal naar de plaatselijke boekhandel om dit boek aan te schaffen. Je zult ervan genieten!

Ik vergeet je niet

1  2  3  4  5
    (22 stemmen)

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?