• mijn waardering

Gillian King weet met "realgood"-roman 'Ik vergeet je niet' opnieuw mijn hart te veroveren RECENSIE

Feelgoodroman ‘Ik vergeet je niet’ van Gillian King gaat over twee zussen. Voorspelbaar is het verhaal echter niet. Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was het perfecte meisje en het leek alsof alles haar meezat. Alleen is Elisa er inmiddels al veertien jaar niet meer. Waar Elisa en Maddy’s ouders al jaren stilstaan in de tijd, levend in het Elisa-museum dat hun thuis is geworden, wil Maddy het verleden na al die jaren achter zich laten. Maar dan komt ze Frenkie tegen, Elisa’s ex...

Deze roman van Gillian King is verrassend geschreven. Zo verwacht je in eerste instantie een verhaal vanuit Maddy te zullen lezen, dat tevens teruggaat naar de herinneringen uit Elisa’s leven. Deze herinneringen beleven we echter uit eerste hand: de hoofdstukken van Maddy worden afgewisseld met hoofdstukken vanuit Elisa, waardoor je een kijkje krijgt in hoe haar leven écht was. Dit zorgt voor een sterk contrast tussen het beeld dat Maddy had van haar in haar ogen perfecte zus en de realiteit, en hoe Elisa andersom wel om haar opstandige zusje gaf. Tijdens het lezen leer je de band tussen de zussen kennen en ontwikkel je zelf een sterke band met de personages.

Al snel merk je als lezer dat het leven van Elisa helemaal niet zo rooskleurig was. Dit zorgt ervoor dat Gillian King een aantal zware thema’s aansnijdt, zoals prestatiedruk, verdriet en rouw en een aantal andere thema’s die je als lezer weten te boeien en verrassen. Toch weet Gillian deze thema’s op zo’n manier te brengen dat het verhaal zelf licht blijft voelen en fijn wegleest. Dit komt mede door de romantiek in het verhaal, zowel in het heden als het verleden, waarbij personage Frenkie een belangrijke rol speelt. Zijn personage is heerlijk om over te lezen en zal vele lezersharten stelen! Een sympathiek personage, in een boek dat ondanks dat het verschillende emoties oproept, bovenal realistisch blijft.

‘Ik vergeet je niet’ is een prachtige en realistische feelgoodroman, die ondanks enkele zware thema's toch vooral licht aanvoelt; neem daarbij de combinatie met romantiek en een heerlijke schrijfstijl en Gillian King heeft opnieuw mijn hart veroverd. ‘Ik vergeet je niet’ is met vijf zeer verdiende hartjes – ik had zo het dubbele willen geven – mijn nieuwe Gillian King favoriet. Ik hoop nog vele "realgood"-boeken van haar hand te mogen lezen.

Ik vergeet je niet

1  2  3  4  5
    (21 stemmen)

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?