• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De erfenis van de koffiebranderij 1 - Corinnes toekomst RECENSIE

Dit boek is deel 1 van de koffietrilogie.

In dit deel maak je kennis met Corinne en haar familie. Corinne’s vader heeft een koffie-imperium opgebouwd uit het bedrijf waar zijn eigen vader Eberhard  na de oorlog mee is gestart. Haar broer Alexander werkt ook in het bedrijf en als haar vader ziek wordt neemt ook Corinne deel aan het bedrijf. De liefde voor koffie en alles wat er mee te maken heeft, zoals het branden, het samenstellen van de melanges, het oogsten van de koffiebonen, zijn heel interessant en mooi uitgewerkt in het boek. Je krijgt er echt zin in een kopje koffie van.

Naast deze verhaallijn is er ook nog het verhaal van opa Eberhard Ahrensberg dat zich afspeelt in WOII die als zoon van een Nazi zijn vaders sympathieën niet deelt. Hij begint met het smokkelen van koffie in de oorlog. Dit blijft hij ook na de oorlog doen om zijn jonge gezin te kunnen onderhouden.

Het verhaal leest makkelijk en door de duidelijke indeling van plaats en tijd weet je precies wanneer dit hoofdstuk zich afspeelt.

Het boek begint sterk maar later in het  boek begint het verhaal wat te kabbelen en gebeurt er niet echt iets verrassends. Als Corinne het dagboek van haar opa vindt verwacht je dat daar heel veel over in het verhaal komt maar dat is helaas niet zo.  Zijn verhaal wordt in hoofdstukken verteld maar er zijn geen verrassende dingen die alleen in het dagboek zouden staan.  Het einde van het boek is niet echt een afgerond verhaal. Dat maakt wel dat je nieuwsgierig blijft naar de overige delen maar vind ik ook een beetje jammer omdat je als het boek uit is je een beetje teleurgesteld achter blijft omdat je nog meer zou willen weten over het leven van opa en welke geheimen het dagboek heeft.

De personages zijn geloofwaardig en mede daardoor wil je weten hoe het verder zal gaan met hen. Het vervolg zou ik dan ook graag willen lezen omdat dit verhaal nog lang niet klaar is.

Leuk detail is dat het boek eindigt met een hoofdstuk met koffierecepten waarbij vooral de recepten uit de oorlog in het oog springen.

De erfenis van de koffiebranderij 1 - Corinnes toekomst

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Aken, 1945. Als Eberhard Ahrensberg na de oorlog terugkeert naar zijn vaderland, ligt zijn leven in scherven. Zijn vader koos de kant van de nazi’s, wat resulteerde in een verloren thuis en verbroken familiebanden. In een poging zijn jonge gezin te onderhouden begint Eberhard koffie te smokkelen.

Aken, heden. Als erfgenaam van het beroemde koffieimperium Ahrensberg is Corinne dol op alles wat met koffie te maken heeft. Samen met haar broer runt ze het bedrijf, al brengt dat soms spanningen met zich mee. Als ze het dagboek van haar grootvader Eberhard vindt, besluit ze om zijn verleden verder uit te zoeken. Tijdens haar onderzoek naar de geschiedenis van het familiebedrijf ontdekt ze een bewogen verleden vol geluk, verraad en vechtlust. Lukt het haar om haar eigen pad te blijven volgen?