• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het laatste verhaal van Mina Lee RECENSIE

Het laatste verhaal van Mina Lee is een boek dat alleen al door de rode cover opvalt. Door de aanbeveling van actrice Reese Witherspoon wist ik dat dit niet een alledaags verhaal zou zijn.

Het verhaal gaat over Margot Lee, die ongerust wordt als haar moeder onbereikbaar blijft. Als ze afreist naar haar ouderlijk huis in Korea Town, Los Angeles, blijkt dat haar moeder Mina onder verdachte omstandigheden overleden is, en gaat ze op zoek naar antwoorden. De tweede verhaallijn is het verhaal van Mina, die na de Koreaanse Oorlog gevlucht is naar Amerika, op zoek naar een beter leven. Twee tijdslijnen in een boek zijn een favoriete schrijfstijl van mij, dus ik was erg benieuwd naar beide verhalen.

Meteen bij het begin van het boek is de schrijfstijl heel gedetailleerd, maar op de een of andere manier is dit niet hinderlijk. Het is even wennen, maar door de mysterieuze omstandigheden en het verhaal van Mina Lee leest het fijn en blijft het boeiend.

Het is onder andere een verhaal over vluchten uit een door oorlog verscheurd land (Korea) en in een vreemd land met een totaal andere cultuur je eigen weg vinden. Door het verhaal van Mina begrijp je beter hoe vluchten naar een ander land eigenlijk is, en wat dat betreft is het boek behoorlijk actueel. Een boek met achtergrond een land als Korea heb ik nog niet eerder gelezen en dus vond ik het erg interessant. De stukjes over het Koreaanse eten was een leuke toevoeging.

Margot is een personage dat goed overkomt, maar doordat ze zich afzet tegen haar achtergrond vond ik haar niet altijd even leuk. Door de omstandigheden waarin ze is opgegroeid had ik ook wel weer sympathie voor haar. Mina Lee is het krachtigste personage voor mij: door wat haar is overkomen en hoe ze met haar omstandigheden omgaat, krijg je als lezer bewondering voor haar.

Door de twee verschillende tijdslijnen blijft het verhaal boeiend en wil je weten hoe het eindigt en wat er is gebeurd met Mina. Het einde kwam voor mij als een echte verrassing.

Het is een verhaal wat mij heeft verrast en ik kan het aanbevelen. Het is een verhaal met een boodschap en een zoektocht naar het verleden, maar ook een verhaal van acceptatie.

Het laatste verhaal van Mina Lee

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Het is een mysterie voor Margot Lee waarom haar moeder Mina de telefoon niet meer opneemt. Als ze afreist naar haar ouderlijk huis in Los Angeles, komt ze erachter dat haar moeder onder verdachte omstandigheden is overleden. Ze beseft dat ze eigenlijk niets weet over een van de belangrijkste personen in haar leven. Die ontdekking dwingt haar tot het ontrafelen van haar moeders geschiedenis.

Toen Mina, een wees uit de Koreaoorlog, jaren geleden aankwam in Los Angeles, had ze niets of niemand. Terwijl ze haar nieuwe leven opbouwt, en net rond kan komen met haar baantje in de supermarkt, lacht nieuw levensgeluk haar toe; ze wordt verliefd. Maar haar liefdesverhaal blijkt consequenties te hebben…