• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het laatste verhaal van Mina Lee RECENSIE

Nancy Jooyoun Kim debuteert met Het laatste verhaal van Mina Lee, een roman over familie en het gevoel ergens thuis te zijn. Haar korte verhalen en essays verschenen onder meer in The Los Angeles Review of Books en Guernica. Ze groeide op in Los Angeles en woont daar nu samen met haar gezin.

De Koreaanse Mina Lee heeft al de nodige ellende meegemaakt in haar leven in Korea en besluit op een gegeven moment naar Amerika te vluchten. Moederziel alleen probeert ze een nieuw leven op te bouwen dat niet meevalt in dit land met een totaal andere cultuur en een taal die ze niet machtig is. Ze vindt een baantje bij een supermarkt waar ze een nieuwe liefde vindt, maar ook deze liefde is geen lang leven beschoren. Er volgen nog pittige jaren waar ze als alleenstaande ouder haar dochter Margot moet opvoeden en moet blijven werken om rond te kunnen komen. Wanneer Mina Lee onder verdachte omstandigheden overlijdt, wil Margot inmiddels volwassen en uit huis dit mysterie ontrafelen.

Het eerste dat opvalt is de opvallende rode cover met de rug van een vrouw die je nieuwsgierig maakt naar het verhaal en deze vrouw.

Vanaf het eerste begin weet het verhaal je te boeien en door de mooie vlotte schrijfstijl van de auteur, die weliswaar erg gedetailleerd is maar niet storend, is het boek bijna niet weg te leggen.

Ook door de twee tijdlijnen, die van Mina lee en die van haar dochter Margot blijft het boeiend en soms zelfs spannend waarbij ik de tijdlijn van Mina Lee het interessants vond.

Centraal staat de moeder-dochter relatie in dit boek. Margot die zich een echte Amerikaanse voelt en zich afzet tegen haar Koreaanse afkomst en weigert om de Koreaanse taal beter te leren spreken. En Mina Lee die weigert om de Engelse taal te leren. Dit zorgt voor een moeizaam contact en verwijdering tussen moeder en dochter waardoor ze slechts telefonisch contact hebben.

Pas na het overlijden van Mina Lee krijgt Margot spijt en wil ze meer weten over haar moeders geschiedenis en ook haar overlijden onder verdachte omstandigheden wil ze onderzoeken. Dat zorgt nog voor een verrassend einde.

Het laatste verhaal van Mina Lee is een mooie roman met een vleugje spanning en extra leuk zijn de vele Koreaanse gerechten die in het boek voorbijkomen. Eten speelt een belangrijke rol in dit verhaal. Het is natuurlijk voor Mina Lee vertrouwd en het werkt troostend in een vreemd land waar ze zich alleen voelde. Saillant detail is dat dochter Margot wel de liefde voor het Koreaanse eten heeft weten te  behouden.

Ik heb van het verhaal genoten, ook om een keer iets over een Koreaanse achtergrond te lezen in een boek was wel interessant.

Het laatste verhaal van Mina Lee

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Het is een mysterie voor Margot Lee waarom haar moeder Mina de telefoon niet meer opneemt. Als ze afreist naar haar ouderlijk huis in Los Angeles, komt ze erachter dat haar moeder onder verdachte omstandigheden is overleden. Ze beseft dat ze eigenlijk niets weet over een van de belangrijkste personen in haar leven. Die ontdekking dwingt haar tot het ontrafelen van haar moeders geschiedenis.

Toen Mina, een wees uit de Koreaoorlog, jaren geleden aankwam in Los Angeles, had ze niets of niemand. Terwijl ze haar nieuwe leven opbouwt, en net rond kan komen met haar baantje in de supermarkt, lacht nieuw levensgeluk haar toe; ze wordt verliefd. Maar haar liefdesverhaal blijkt consequenties te hebben…