• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Bloemen van steen RECENSIE

In “Bloemen van Steen” van Ilaria Tuti wordt het zeer indrukwekkende verhaal van “Le Portratrici”, de draagsters, neergezet. Tijdens de Eerste Wereldoorlog strijdt het Italiaanse leger in een reeks veldslagen tegen Oostenrijk-Hongarije. Hoog in de Alpen ontstaat al snel een loopgravenoorlog. In de sneeuw en ijle lucht vechten duizenden jonge mannen voor hun leven. Er volgt een wanhopige oproep aan de bevolking om de manschappen te helpen. Honderden vrouwen uit de onderliggende dorpen komen in actie, de Draagsters, die met gevaar voor eigen leven manden vol voedsel en munitie omhoog de bergen naar het front torsen.

We volgen Agatha en haar vriendinnen, die ondanks hun armoede en de ontberingen van de oorlog door weer en wind keer op keer de berg oplopen om de Italiaanse troepen te bevoorraden. Naarmate het boek vordert, ontwikkelen de personages zich tot levensechte mensen van vlees en bloed. Je voelt hun angst, hun woede en verhaal ontpopt zich van zwart/wit situaties naar de nuance van de vele grijstinten die een oorlog herbergt.

In de kantlijn van het verhaal volgen we nog een anonieme hoofdpersonage, welke wordt beschreven in cursief gedrukte hoofdstukken. Aan het einde van het verhaal wordt duidelijk welke rol dit personage speelt, een einde die er voor mij een verhaal van hoop van maakt!

Tuti heeft een prachtige bijna poëtische schrijfstijl. Ik moest hier wel even aan wennen maar raakte naarmate het verhaal vorderde steeds meer van gecharmeerd. Waar ik normaal gesproken door boeken heen vlieg, werd ik door deze schrijfstijl een soort van gedwongen rustig te lezen. Juist hierdoor beklijft het verhaal bij mij nog meer en heb ik het intenser beleefd.

Een zeer verdiend en vooral mooi eerbetoon aan deze vergeten groep vrouwen zoals Agathe en haar vriendinnen die met gevaar voor eigen leven onverschrokken elke keer de berg trotseerden!

Een boek om te bewaren maar vooral om te delen om dit onbelichte stukje Italiaanse geschiedenis recht aan te doen. Vijf dik verdiende sterren van mij!

Bloemen van steen

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog strijdt het Italiaanse leger in een reeks veldslagen tegen Oostenrijk-Hongarije. Hoog in de Alpen ontstaat al snel een loopgravenoorlog. In de sneeuw en ijle lucht vechten duizenden jonge mannen voor hun leven. Er volgt een wanhopige oproep aan de bevolking om de manschappen te helpen. Honderden vrouwen uit de onderliggende dorpen komen in actie. Ze zijn van alle leeftijden en met gevaar voor eigen leven torsen ze manden vol voedsel en munitie omhoog de bergen in naar het front. Ze worden Le Portatrici genoemd, de Draagsters, en uiteindelijk zijn zij het die de lichamen van de jonge mannen weer de berg af zullen dragen.