• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het papieren paleis RECENSIE

Het papieren paleis is een roman of liefde en relaties. Niet alleen in de romantische zin van het woord, maar ook familie en vriendschap komt uitgebreid aan bod. Het overheersende aspect van al deze relaties is de getroubleerdheid en de moeilijkheden die erin kunnen ontstaan. Elle zelf worstelt met de liefde die ze voelt voor haar man en haar beste vriend Jonas, en door een ondoordachte actie wordt ze gedwongen een keuze te maken tussen beide.

Die keuze zorgt voor een oprakelen van het familieverleden, want Jonas is onderdeel van een groot familiegeheim. Iets waar Elle's man dan weer niets vanaf weet, en wat nu een grote barrière lijkt. Door terug te gaan naar het verleden, geeft auteur Miranda Cowley Heller de lezer meer inzicht in het ontstaan van alle relaties zoals die zich in het heden profileren, maar het werkt ook verwarrend doordat er meerdere verhaal- en tijdlijnen door elkaar gebruikt worden. Het is niet altijd duidelijk wanneer een tijdlijn er mee ophoudt.

Het vakantieoord 'Het papieren paleis' lijkt in alle gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden centraal te staan en dat is ook in het heden weer het geval. De titel van het boek is heel goed gekozen, pakkend genoeg én een spil in het verhaal. In combinatie met de cover krijgt de titel ook een gemoedelijke sfeer, iets waar je wanhopig naar op zoek bent in het verhaal, maar wat moeilijk terug te vinden is. Dit komt mede door de wat stugge schrijfstijl die niet vlot leest, zeker in het begin van het boek. Naarmate het verhaal vordert wen je er wel aan en komt het geheel wel meer tot leven, maar dan is het moment om er een fantastisch boek van te maken eigenlijk al voorbij.

Al met al blijft Het papieren paleis op de oppervlakte, zeker qua ontwikkeling van de personages en slaagt Cowley Heller er niet in om de lezer echt naar binnen te trekken. Er zitten enkele mooie momenten in het verhaal, die de lezer aan het denken zetten, maar te snel volgt dan alweer een nieuwe tegenslag voor de personages waardoor de impact van bepaalde elementen te laag blijkt.

Het papieren paleis

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Op een vroege zomerochtend, lang voordat de anderen wakker worden, duikt de vijftigjarige Elle Bishop in het ijskoude water van het meertje naast Het papieren paleis, het zomerhuis waar ze al sinds haar jeugd elke vakantie doorbrengt. Elle is gelukkig getrouwd en heeft drie kinderen, maar deze ochtend is alles anders. De avond tevoren is ze tijdens het diner weggeglipt met Jonas, al sinds hun kindertijd haar beste vriend. Terwijl hun partners binnen zitten te kletsen hebben Jonas en Elle voor het eerst van hun leven seks met elkaar.

De volgende vierentwintig uur zullen allesbepalend zijn voor Elle. Kiest ze voor het veilige bestaan dat ze zo zorgvuldig heeft opgebouwd? Of gooit ze alles overboord voor het leven met Jonas waar ze nooit eerder van durfde te dromen? Gaandeweg dringen de herinneringen aan haar jeugd zich steeds meer aan haar op. Hoewel ze een afschuwelijk deel daarvan altijd zo goed mogelijk verborgen heeft gehouden, wordt Elle nu gedwongen de confrontatie met zichzelf aan te gaan.