• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De vermeende problemen van Rosalyn RECENSIE

Rosalyn is ceremoniemeester op de bruiloft van haar zusje Gwen. De dag moet vooral om Gwen draaien maar al gauw blijkt dat het meer gaat draaien om Rosalyn zelf. Blijkbaar is het een soort van deadline om haar eigen leven op de rit te krijgen. De gemiddelde mens hoort volgens de buitenwereld  te voldoen aan bepaalde normen. Rosalyn voldoet hier niet aan! Maar Rosalyn is niet doodongelukkig met haar leven, vindt het niet erg dat ze een maatje meer heeft en meer van dit soort zaken. Rosalyn zal aan de buitenwereld bewijzen dat ze een prima leventje heeft en gelukkig is met alles wat ze heeft.

Het verhaal wordt voorgelezen door Jade Olieberg. Het luistert erg fijn, de voorleesstem is een mooie stem die het verhaal goed weet over te brengen.

De personages in het verhaal zijn erg leuk. De diversiteit die de schrijfster heeft toegevoegd geeft een mooie toevoeging aan het verhaal. Rosalyn is een dame die weet wat ze wil maar de uitvoer is moeilijk. We horen  voornamelijk over Rosalyn. Je ervaart al gauw dat de moeder, zonder dat je haar goed leert kennen, een vreselijke vrouw is. Jammer dat je de overige personen uit het verhaal eigenlijk niet leert kennen.

De thema’s in het verhaal zijn mooi. Bijzonder dat er gebruik wordt gemaakt van thema’s als ‘een maatje meer, single zijn en ook gemengde huwelijken'. Deze thema’s kom je niet vaak tegen in dit genre. Het geeft je als lezer stof tot nadenken! Door deze thema’s tref je eigenlijk een heel origineel verhaal aan. Het is niet standaard en ook de plot verrast je doordat het niet het standaard goede einde bevat.

De opbouw in het boek is fijn. Het boek bestaat uit zeven deel waar de diverse thema’s apart van elkaar worden besproken. In het laatste deel weet de schrijfster de diverse onderwerpen mooi bij elkaar te brengen.

Dit luisterboek heeft me verrast. Eigenlijk was het verhaal te kort. De mogelijkheden voor verdere uitdieping van dit boek hadden er prima ingezeten.

Chicklit bedankt dat ik mee mocht doen met jullie eerste luisterboekenclub. Het smaakt naar meer!

De vermeende problemen van Rosalyn

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Rosalyn is vast doodongelukkig nu haar jongere zusje gaat trouwen. Maar daar is Rosalyn het niet mee eens. En dat zal ze iedereen laten weten ook.

Rosalyn is ceremoniemeester voor haar zusje Gwen, die over twee weken gaat trouwen. Hoewel ze zelf in de veronderstelling was dat dit life event vooral om haar zusje draait, denkt haar omgeving daar anders over. Blijkbaar is de bruiloft Rosalyns deadline om haar leven op de rit te krijgen, zodat de bruiloftsgasten niet de hele tijd meewarig naar haar hoeven te kijken. Het zou enorm fijn zijn als Rosalyn vijf kilo zou afvallen, een vriend zou vinden, passie voor haar werk zou uitstralen en sowieso over het algemeen wat meer in haar kracht zou komen te staan.

Aldus alle anderen. Ze voldoet niet aan het ideaalbeeld, en dus moet ze wel doodongelukkig zijn. Mooi niet. Rosalyn is dik tevreden met haar leven. En dat zal ze de wereld laten weten ook.

Ze besluit een dagboek bij te houden. Maar dit dagboek gaat niet op slot. Nee, zij gaat hem voorlezen. Op de bruiloft van Gwen.