• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alles wat mist RECENSIE

Alles wat mist Van Melanie Conkin was mijn eerste kennismaking met deze schrijfster.Wat vond ik van het boek?

Allereerst is de uitvoering een hardcover met mooie kleuren, en met op de cover een meisje op de fiets met een rennende hond naast haar. Het lijkt dat ze over het strand fietst, met een zonsondergang en een tekening van een huis op de achtergrond. Je wordt meteen nieuwsgierig: waar gaat ze zo snel naar toe en wat betekent de tekening van het onafgemaakte huis?

Waar het het boek over? Maddy ontmoet een mysterieuze jongen in het bos en is er van overtuigd dat hij de Billy is, de jongen die een tijdje terug is ontvoerd. Ze twijfelt of ze de politie moet bellen, omdat ze in het verleden te vaak heeft bewezen een rijke fantasie te hebben. Dus gaat ze zelf maar op zoek naar bewijs.

Vanaf het begin wordt je het verhaal ingetrokken. De jonge Maddy heeft inderdaad een rijke fantasie, maar je begrijpt haar helemaal. Ze komt heel goed en natuurlijk over. Ook kom je er al meteen achter, dat er iets gebeurd waardoor Maddy een beetje angstig is.

Het verhaal leest heerlijk, met een fijne schrijfstijl, en geen ingewikkelde woorden. Het is dan ook een tienerboek. En als er dan iets moeilijks is, wordt dat op een heel normale wijze (in de woorden van Maddy) verteld. Door de korte hoofdstukken blijf je doorlezen.

De vriendin van Maddy, Cress, is ook een heel leuk personage, net als bullebak Diesel die misschien toch niet zo erg is. Het allerleukst is eigenlijk Stan, de stiefvader van Maddy. Een normale vent, een beetje een nerd, die op allerlei manieren contact met Maddy probeert te maken. Hun uitjes samen, om meer begrip voor elkaar te krijgen, zijn dan ook erg leuk.

Het einde was niet echt verrassend, net als de speurtocht van Maddy, maar erg goed verwoord.

Ik vond het een heel verrassend verhaal, met een leuke hoofdspersoon waar je begrip voor krijgt. Ik vind het een aanrader, en zeker niet alleen voor jongeren. Ik ga zeker op zoek naar andere boeken van Melanie Conkin.

Alles wat mist

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Als Maddy een mysterieuze jongen ontmoet in de bossen, schrikt ze zich kapot. Ze is er bijna zeker van dat dit de jongen is die al zes maanden wordt vermist - Billy. Ze is er bíjna zeker van, hij zou er ook gewoon heel veel op kunnen lijken. Omdat Maddy in het verleden heeft bewezen een nogal rijke fantasie te hebben, vermoed ze dat niemand haar zal geloven. Haar moeder niet, haar stiefvader niet en zéker niet de politie. Daarom gaat ze zelf maar op onderzoek uit. In haar zoektocht moet ze de strijd aangaan met spoken uit haar verleden. Haar beste vriendin raakt ondertussen steeds verder van haar verwijderd, de band met haar stiefvader, die nooít (maar echt nooit) haar échte vader zal vervangen wordt er niet beter op en ze weet ook niet meer zo goed wat ze voor deze mysterieuze jongen in het bos voelt. Melanie Conklin behandelt zware thema's als rouw en huiselijk geweld op een heel eerlijke en luchtige manier, met veel humor. Alles wat mist is een hoopvol boek over vriendschap en familie.