• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De roos van Napoleon RECENSIE

Jacobine van den Hoek is bekend van haar vorige historische roman Zondebok, deze schreef ze naar aanleiding van een artikel in Ons Amsterdam. Ze werd door Oek de Jong gewezen op het verhaal van Josephines dochter Hortense, het inspireerde haar tot het schrijven van dit boek.

Marie – Rose vlucht met haar slavin en twee kinderen van Martinique en komt middenin de Franse revolutie terecht. Een tijd waarin niemand van adellijke afkomst veilig is. Na de revolutie is ze veranderd, ze moet verder en ze zoekt een man om mee verder te kunnen leven. Dit verhaal wordt onderbroken door het verhaal van Napoleon, een jonge militair die opvalt binnen het leger en zich in Frankrijk vestigt, dan ontmoet hij Marie- Rose…..

“Ze keek naar hem. Recht in zijn gezicht. Ze wendde haar blik niet af. Grinnikte niet. Veroordeelde hem niet. Met die donkere amandelvormige ogen keek ze hem zomaar in de ogen.”

Vanaf dat moment lijken ze voor elkaar bestemd maar ze zijn allebei al toegezegd aan iemand anders…de omstandigheden zijn verre van ideaal. Welke keuze zullen ze maken? Napoleon is een strateeg met een paar aparte karaktereigenschappen, hij kan bijvoorbeeld erg driftig worden, Marie-Rose groeit op van een meisje dat heel beschermd is opgevoed tot een zelfstandige vrouw die weet wat ze wil. Beiden zijn geboren op een eiland, dat schept een band. De rest is geschiedenis.

De lezer wordt meegenomen in de bijna dichterlijke beschrijvingen van de omgeving en de sfeer en de karakters van de hoofdpersonen. Ze staan op als echte mensen met goede en minder goede eigenschappen.

De lezer moet wel een beetje geduld hebben voordat ze elkaar gaan ontmoeten, er gaat veel aan vooraf.

Veel zaken rondom de hele setting van het boek, de revolutie en de tijd erna worden verduidelijkt zonder teveel uit te weiden en daarmee wordt het geheel een vlot te lezen verhaal. Voor de liefhebbers van de combinatie van fictie en non-fictie in een historische roman. Door beide verhalen een eigen invalshoek, schrijfstijl en lettertype te geven kun je ze goed onderscheiden. Dat schept veel duidelijkheid.

De roos van Napoleon is een boeiende historische roman met bijzondere karakters en een flinke dosis romantiek.

De roos van Napoleon

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Frankrijk, 1790. De vrouw die later bekend zou worden als Joséphine Bonaparte vlucht van Martinique naar Parijs om te ontsnappen aan de slavenopstanden in de Cariben. Haar echtgenoot heeft haar jaren geleden verlaten, ze staat er alleen voor. Bij aankomst blijkt het ook in Parijs onveilig voor haar en haar kinderen; de Franse Revolutie is begonnen. Als ze ervan beticht wordt tegen de revolutie te zijn, belandt ze in een van de beruchte gevangenissen waar koningsgezinden hun tocht naar de guillotine afwachten.

Intussen is een jonge militair, Napoleon, op zijn eigen manier op zoek naar geluk en erkenning. Net als Joséphine is hij verloren geraakt in een snel veranderende wereld. Als hun wegen elkaar kruisen, verandert de geschiedenis.

De roos van Napoleon is een onwaarschijnlijk mooi en waargebeurd verhaal over lotsverbondenheid.