• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De roos van Napoleon RECENSIE

Wie was de vrouw aan wie Napoleon Bonaparte zijn hart verloor? Iedereen weet wie Napoleon is en meestal ook wat hij deed. Dit prachtige historische verhaal laat je kennis maken met zijn latere echtgenoot Joséphine.

Marie-Josèphe-Rose de Beauharrnaise, geboren Tascher de la Pagerie, ontvlucht met haar zevenjarige dochter Hortense en voormalige slavin Euphémia haar geboorte-eiland Martinique waar een slavenopstand is uitgebroken. In 1790 komen ze per schip aan in Frankrijk waar haar zoon Eugène en haar man Alexandre, van wie ze gescheiden leeft, wonen.  Tijdens de ongemakkelijke zeereis is Marie-Rose al aangegeven dat het leven in Frankrijk veranderd is vanwege de Franse revolutie. Haar wordt aangeraden om niet haar titel “burggravin” te gebruiken omdat de adel en iedereen die loyaal is aan de koning hun leven niet zeker zijn. De meeste vrienden of bekenden in Parijs zijn gevlucht, maar ze vindt toch een verblijfsadres. Met een vriendin houdt ze salon in hun huis waarbij ze invloedrijke en machtige mensen ontmoeten. Uiteindelijk wordt ze opgepakt vanwege een beschuldiging tegen de Franse Revolutie te zijn. Ze belandt in de Karmel; een gevangenis waar koningsgezinden wachten om terechtgesteld te worden onder de guillotine.

Het verhaal van Marie-Rose wordt verteld vanuit de ik-vorm waardoor je deelgenoot wordt van haar leven Het verhaal van Napoleon Bonaparte is cursief en in de derde persoon geschreven. Dit verhaal is minder uitgebreid, maar geeft wel een goed beeld van Napoleon die als kind opgroeit om uiteindelijk tot generaal bevorderd te worden. Je maakt de eerste ontmoeting tussen hem en Marie-Rose mee, die hij Joséphine noemt. De personages zijn goed uitgewerkt en maken een persoonlijke groei door.

De periode van de Franse Revolutie vind ik fascinerend. De verhalen die ik eerder had gelezen zijn meestal verteld vanuit de burgers en de vrijheidsstrijders. Dit verhaal is anders omdat het vanuit de adel verteld wordt en dan ook nog door een vrouw. Daarbij zie je af en toe dat zij weinig benul heeft van hetgeen wat er leeft onder de burgerbevolking.

Jacobine heeft een fijne schrijfstijl waardoor het verhaal prettig leest. Door het gebruik van waargebeurde feiten is het tijds- en sfeerbeeld goed weergegeven Je wordt meegenomen naar de tijd van de Franse Revolutie en de ontberingen in de gevangenis. Het is een mooie historische roman met een goede spanningsboog over een interessante vrouw. Met als bonus een boeiende geschiedenisles over de Franse Revolutie. Ik waardeer het boek met vier sterren.

De roos van Napoleon

1  2  3  4  5
    (13 stemmen)

Frankrijk, 1790. De vrouw die later bekend zou worden als Joséphine Bonaparte vlucht van Martinique naar Parijs om te ontsnappen aan de slavenopstanden in de Cariben. Haar echtgenoot heeft haar jaren geleden verlaten, ze staat er alleen voor. Bij aankomst blijkt het ook in Parijs onveilig voor haar en haar kinderen; de Franse Revolutie is begonnen. Als ze ervan beticht wordt tegen de revolutie te zijn, belandt ze in een van de beruchte gevangenissen waar koningsgezinden hun tocht naar de guillotine afwachten.

Intussen is een jonge militair, Napoleon, op zijn eigen manier op zoek naar geluk en erkenning. Net als Joséphine is hij verloren geraakt in een snel veranderende wereld. Als hun wegen elkaar kruisen, verandert de geschiedenis.

De roos van Napoleon is een onwaarschijnlijk mooi en waargebeurd verhaal over lotsverbondenheid.