• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Slechts een diefstal RECENSIE

Elsa is negen jaar oud als ze getuige is van een moord op haar rendierkalf, Nastegallu. Wanneer ze bij de kraal aankomt, waar al hun rendieren staan, ziet ze een man die ze goed kent. Hij heeft zojuist haar rendierkalf vermoord. De man heeft haar in de gaten en maakt een bedreigend handgebaar, wat betekent dat ze moet zwijgen. Wanneer de politie er bij komt durft ze niet te zeggen. Ze is ontzettend bang. Wanneer ze ouder wordt is ze op zoek naar wraak, het incident achtervolgt haar tot ze jong volwassen is. En doet er alles voor om de stroperij van de rendieren te stoppen.

Dit is allemaal het begin van het bijzondere en spannende boek Slechts een Diefstal geschreven door Ann-Helén Laestadius. Dit boek geeft een kijkje in de Sami cultuur, een kleine gemeenschap in Lapland. De rendieren zijn zoveel meer dan een bezigheid voor hun, het maakt echt deel uit van hun leven. Daarom doet dit ze ook zo ontzettend veel pijn en verdriet. Een heel heftig maar mooi boek waar het draait om de spanningen tussen de dorpelingen en de Sami, racisme, geweld maar ook warmte. Het boek slaagt er in om zowel educatief als boeiend te zijn. Ondanks dat dit boek fictief geschreven is, is het wel gebaseerd op echte gebeurtenissen. Met allemaal stuk voor stuk bijzondere personages die erg gedetailleerd zijn beschreven en ongelofelijk echt aan voelen. Ze maken allemaal van begin tot eind een bijzondere groei mee.

Houd je er van om een keer iets anders te lezen of zou je graag wat willen leren over culturen dan raad ik dit boek zeker aan.

Slechts een diefstal

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Ten noorden van de poolcirkel biedt de zon slechts een paar uur per dag een bleek licht voordat het landschap weer in duisternis wordt gehuld. Elsa is negen jaar oud en de dochter van een Samische rendierherder. Wanneer ze op een ochtend in haar eentje naar de rendieren skiet, is ze getuige van de moord op Nastegallu, een van de rendierkalveren. Ze wordt gedwongen te zwijgen, maar draagt het donkere geheim voor altijd met zich mee.
    Tien jaar later vecht Elsa voor haar plek in de kleine gemeenschap. Ouderlingen verwachten dat de jonge vrouw haar plaats kent, maar Elsa wil meer uit haar leven halen. Terwijl om haar heen het racisme en de bedreigingen tegen de Sami escaleren, wordt Elsa het doelwit van de man die ooit haar rendier doodde.
    Slechts een diefstal is een bijzondere en indringende roman over een jonge vrouw die haar plek zoekt in een samenleving die gevormd is door tradities en angst.