• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Slechts een diefstal RECENSIE

Zoals de prachtige cover met het in stukken gesneden rendier al doet vermoeden, draait de roman Slechts eens diefstal om de rendierhouderij. In het hoge noorden wonen de rendierhouders van de Sami-cultuur. Zij worden als tweederangsburgers beschouwd en criminelen maken daar gebruik van, want de politie heeft ‘belangrijker’ zaken te doen dan opsporen wie rendieren foltert of slacht. Tevens blijkt dat velen van deze stroperij profiteren, zoals de restaurants waaraan het vlees wordt doorverkocht. De rendierhouders kunnen hiertegen weinig doen behalve dag en nacht patrouilleren. Totdat een dappere jonge vrouw die als meisje van negen jaar haar eigen rendier vermoord heeft gevonden, zich verzet tegen de lakse houding van politie. En daar hoort ook bij dat ze zich niet langer aanpast aan de tradities en waarden van de zwijgzame Sami, bij wie het niet past dat een vrouw aan het hoofd staat van een rendierhouderij.

De roman is geschreven in een prettige schrijfstijl en vanaf de eerste bladzijden voelt de lezer een dreigende spanning. De schrijfster weet deze spanning gedurende het hele boek goed te bewaren, waarbij ze bij het beschrijven van bij voorbeeld het merken van de rendieren of van de traditionele feesten, gas terug neemt, om deze spanning weer op te voeren waar Elsa, het hoofdpersonage, de strijd weer aanbindt met de stropers.

De personages maken eigenlijk geen groei door. Zo blijft Elsa altijd het meisje dat woedend is om wat haar en de rendierhouders wordt aangedaan en degene die zich verzet tegen angst van de Sami en de traditie die vrouwen buiten sluit.

De manier waarop de schrijfster het boek naar een eind bracht, kwam op mij nét iets te geforceerd over. De soms ‘zweverige’ elementen die aan de roman werden toegevoegd, hadden naar mijn gevoel geen meerwaarde.

Een passage die op mij heel veel indruk maakte was het moment dat Elsa het jachtgeweer gericht houdt op de hond van haar kwelgeest: “’’Ik vraag me af of het een diefstal zal zijn, slechts een diefstal, als ik haar afschiet en haar lichaam meeneem,’ zei ze zacht. ‘Denk je dat een hond meer waard is dan een rendier?’”

Laestadius schreef met Slechts een diefstal een indringende roman over een wereld in het hoge noorden waarvan ik nooit had kunnen vermoeden hoe het daar aan toeging, spannend door de steeds aanwezige dreiging.

Ik geef vier hartjes.

Slechts een diefstal

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Ten noorden van de poolcirkel biedt de zon slechts een paar uur per dag een bleek licht voordat het landschap weer in duisternis wordt gehuld. Elsa is negen jaar oud en de dochter van een Samische rendierherder. Wanneer ze op een ochtend in haar eentje naar de rendieren skiet, is ze getuige van de moord op Nastegallu, een van de rendierkalveren. Ze wordt gedwongen te zwijgen, maar draagt het donkere geheim voor altijd met zich mee.
    Tien jaar later vecht Elsa voor haar plek in de kleine gemeenschap. Ouderlingen verwachten dat de jonge vrouw haar plaats kent, maar Elsa wil meer uit haar leven halen. Terwijl om haar heen het racisme en de bedreigingen tegen de Sami escaleren, wordt Elsa het doelwit van de man die ooit haar rendier doodde.
    Slechts een diefstal is een bijzondere en indringende roman over een jonge vrouw die haar plek zoekt in een samenleving die gevormd is door tradities en angst.