• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het verborgen land 1 - Het verborgen land RECENSIE

“Ooit ben je weer oud genoeg om sprookjes te lezen”

Het eerste deel inde serie Het Verborgen Land van Chris Colfer: De strijd om de magische wens ziet er fantastisch uit: een mooie hardcover uitvoering, met een geweldige tekening op de voorkant. Hoe meer je er naar kijkt, hoe meer je ziet. Het boek heeft ook veel bladzijden, altijd leuk. En voorin staat een kaart, dat is natuurlijk zeker een groot pluspunt.

Op de achterkant staat het plot vermeld: de tweeling Alexandra en Koen krijgen van hun oma het oude sprookjesboek waaruit altijd werd voorgelezen. Nu is het van hen. Maar het is geen gewoon boek, het is de toegang tot sprookjesland (een soort kledingkast a la Narnia). Om hun weg naar huis te vinden, moeten ze voorwerpen opsporen die in het hele land te vinden zijn, en daar kom je niet zo maar aan en het gevaar ligt op de loer.

Wat is dit een leuk boek! Door de ogen van de tweeling zie je het land waar de sprookjesfiguren hun leven verder hebben geleid nadat onze sprookjes zijn afgelopen. Wat een vondst van de auteur. Het is zo leuk om sprookjes te herkennen en te lezen hoe hun leven er uit ziet. Sommigen zijn sympathiek, anders zijn zo totaal anders dan in onze sprookjes, wat heel leuk overkomt. Ik kan mij voorstellen, dat vooral kinderen dit een erg leuk boek vinden. Zelf vind ik hervertellingen van sprookjes ook altijd heel leuk om te lezen.

De schrijfstijl is heerlijk, het leest fijn, met korte hoofdstukken en een fijne bladspiegeling. Hierdoor blijf je lezen en af en toe kan je terugbladeren naar de kaart voor in het boek om te zien waar de tweeling zich bevindt.

In het begin vond ik Koen maar een suffe jongen, er zat niet veel bij en hij viel constant in slaap. Alexandra was de verstandigste van de twee. Na hun aankomst in sprookjesland werd Alex het dromige meisje die toeristje wil spelen, en werd Koen de verstandigste. Vooral zijn opmerkingen zijn hilarisch.

Ik vind het een geweldig leuk boek, met een uniek gegeven over de levens van de sprookjesfiguren en een leuke tweeling. Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen en kan het absoluut aanraden. De vervolgdelen heb ik inmiddels op de ereader, want ik ben fan van deze serie en kan niet wachten om de vervolgdelen te gaan lezen.

Het verborgen land 1 - Het verborgen land

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

De tweeling Alexandra en Koen kunnen niet méér van elkaar verschillen. Alexandra heeft overal een antwoord op en Koen gebruikt de schooltijd liever om een beetje bij te slapen. Als ze een oud sprookjesboek krijgen van hun oma, verandert alles. Ze vallen door het boek en belanden in een bizarre sprookjeswereld. Zo struikelen ze het Koninkrijk van Roodkapje in en komen ze terecht voor het enorme paleis van Assepoester. Om uit deze parallelle wereld weg te komen moeten ze voorwerpen verzamelen. En dat zijn niet de makkelijkste: het haar van Rapunzel, het glazen muiltje van Assepoester en nog veel meer. Een bloedspannende tocht door koninkrijken en donkere bossen volgt. Helaas zijn ze niet de enige met deze missie. In de verte een zwarte schim, een flits in een spiegel. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is onderweg.