• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het verborgen land 1 - Het verborgen land RECENSIE

In Het verborgen land: De strijd om de magische wens lezen we hoe de tweeling Koen en Alex(andra) het oude sprookjesboek van hun oma krijgen. Ze zijn er altijd uit voorgelezen en nu is het boek van hen. En het is niet zomaar een boek, nee het is een heel bijzonder boek. Het geeft de tweeling namelijk toegang tot sprookjesland. Om weer thuis te komen, moeten ze voorwerpen zoeken die in heel Sprookjesland te vinden zijn. En dit is niet zonder gevaren.

Het verborgen land: De strijd om de magische wens is een fantastisch sprookjesboek. Schrijver Chris Colfer heeft in dit boek een wereld gecreëerd waarvan je wilt dat je hem zelf hebt bedacht. Waar we altijd hadden gedacht dat de sprookjes stopten, gaan ze nu verder. En dat maakt dit boek heel fascinerend om te lezen. De sprookjes zijn een bron van herkenning, maar door Chris Colfr hebben sommige sprookjes een heel ander vervolg gekregen dan we ooit hadden kunnen vermoeden.

Het verborgen land: De strijd om de magische wens is best een dikke pil. Maar door de vlotte en toegankelijke schrijfstijl leest het boek als een trein. De korte hoofdstukken en de prettige bladspiegel dragen hier ook zeker aan bij. Het lettertype van de dagboekfragmenten was bij een leeslampje wat lastig te lezen.

Vanaf het moment dat de tweeling in de sprookjeswereld terechtkomt, bevat het verhaal lekker veel vaart. De spanning wordt steeds weer opgebouwd, waardoor je het boek maar moeilijk weg kan leggen. En het goede nieuws is dat deel in het Nederlands onderweg is (in het Engels is ie er al)!

Het verborgen land 1 - Het verborgen land

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

De tweeling Alexandra en Koen kunnen niet méér van elkaar verschillen. Alexandra heeft overal een antwoord op en Koen gebruikt de schooltijd liever om een beetje bij te slapen. Als ze een oud sprookjesboek krijgen van hun oma, verandert alles. Ze vallen door het boek en belanden in een bizarre sprookjeswereld. Zo struikelen ze het Koninkrijk van Roodkapje in en komen ze terecht voor het enorme paleis van Assepoester. Om uit deze parallelle wereld weg te komen moeten ze voorwerpen verzamelen. En dat zijn niet de makkelijkste: het haar van Rapunzel, het glazen muiltje van Assepoester en nog veel meer. Een bloedspannende tocht door koninkrijken en donkere bossen volgt. Helaas zijn ze niet de enige met deze missie. In de verte een zwarte schim, een flits in een spiegel. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is onderweg.