Hardcover boek, recensie exemplaar ontvangen van de Fontaine Uitgevers. Hartelijk dank!

Genre: sprookjes avontuur

Cover en flaptekst:

Een mooie en gedetailleerde kleurrijke cover. Met mooie krulletters. Het verhaal komt tot leven op de cover. Dat nodigt uit en maakt nieuwsgierig naar het verhaal.

En de flaptekst is naast spannend ook nieuwsgierigmakend. Mooi gedaan met die poort om de tekst heen. De auteursfoto en info is een waardevolle toevoeging.

Quote:

Pagina 10:

De vrouw was hier naartoe gekomen om iets te vragen. Het was een makkelijke vraag, maar hij hield haar dag en nacht bezig. Ze lag er ’s nachts meestal wakker van en áls ze sliep, droomde ze erover. Er was maar één persoon die haar het antwoord kon geven dat ze wilde horen, en die persoon zat aan de andere kant van de tralies een stuk verderop. ‘Ik wil haar spreken,’ zei de vrouw in de mantel tegen de bewaker. ‘Er mag niemand bij haar,’ zei de bewaker bijna geamuseerd. ‘Bevel van de koninklijke familie.’ De vrouw liet haar capuchon zakken zodat haar gezicht zichtbaar werd. Haar huid was wit als sneeuw, haar haar donkerder als steenkool en haar ogen zo groen als een bos. Iedereen in het land wist hoe mooi ze was, en de hele wereld kende haar.

Mooie tekst:

Ooit ben je weer oud genoeg om sprookjes te lezen. C.S. Lewis

Het verhaal:

De tweeling Alexandra en Koen kunnen niet méér van elkaar verschillen. Alexandra heeft overal een antwoord op en Koen gebruikt de schooltijd liever om een beetje bij te slapen. Als ze een oud sprookjesboek krijgen van hun oma, verandert alles. Ze vallen door het boek en belanden in een bizarre sprookjeswereld. Zo struikelen ze het Koninkrijk van Roodkapje in en komen ze terecht voor het enorme paleis van Assepoester. Om uit deze parallelle wereld weg te komen moeten ze voorwerpen verzamelen. En dat zijn niet de makkelijkste: het haar van Rapunzel, het glazen muiltje van Assepoester en nog veel meer. Een bloedspannende tocht door koninkrijken en donkere bossen volgt. Helaas zijn ze niet de enige met deze missie. In de verte een zwarte schim, een flits in een spiegel. De boze stiefmoeder van Sneeuwwitje is onderweg.

Mijn leesbeleving:

Nog nooit had ik van deze auteur en dit boek gehoord maar ik las een bericht van Hilma Werff op Facebook en toen raakte ik betoverd door dit boek en het verhaal. Het pakte me vanaf de eerste letter. Heerlijk spannend en mysterieus. Ik voelde, rook, zag en proefde alles van het verhaal. Alsof ik door de ogen van de hoofdpersoon keek. Een magisch gevoel. Ik ben begonnen met lezen en kan niet meer stoppen. Het was dat de magnetron piepte anders had ik het boek in een ruk uitgelezen. Alsof je een sprookje binnenstapt. Mysterieus, spannend en gedetailleerd beeldend.

Ik vind de personages grappig, origineel en gedetailleerd uitgewerkt. Alsof ze echt leven.

De schrijfstijl is beeldend. Ook is deze vlot en goed te volgen. Het thema vind ik origineel en magisch. Nieuwsgierig makend. Voor mij was het boek origineel. Maar van een ander sprookje hertelling heb ik wel al eens een boek gelezen: Het goud van de gelaarsde kat van Liesbeth Jochemsen-Kaastra. Ook hilarisch, grappig, spitsvondig, spannend en mysterieus mooi.

De opbouw vind ik duidelijk en goed. De hoofdstukken zijn niet lang en het woordgebruik niet moeilijk. De spanning spat van iedere bladzijde zit ‘m vooral in de zoektocht en de hoop op terugkeer en de dreiging van de boze “Sneeuwitje” heks. Door de diverse personen van diverse pluimage en hun eigenaardigheden word je continu weer een ander verhaal in getrokken. Je gaat niet in een rechte lijn naar de plot. Heerlijk.

Ik vond het een spannend, grappig, meeslepend, hartverscheurend, magisch mooi verhaal. Ik kan niet kiezen welk personage mijn favoriet is. Stuk voor stuk hebben ze hun charmes wat hen uniek maakt. Met name Koen de Alexandra leer je steeds beter kennen. Ze durven steeds meer zelf en vechten voor wat ze waard zijn. Bieden hulp met nuttige tips. Voortdurend boeiend en het hield me scherp qua aandacht.

Een mooi einde. Alles wordt duidelijk. Emotioneel en verrassend.

Ik weet niet of ik het boek nog eens ga herlezen. Ik wil het boek aan mijn 15 jarige dochter geven. En later aan mijn 5 jarige dochter. Te mooi om weg te geven.

Mijn mening:

Ik geef 5 hartjes voor dit verhaal.

Voor mij klopt het van A tot Z. Ik voelde mij weer even kind in deze magische sprookjeswereld. Bekend maar toch ook weer niet. De opbouw van het verhaal is goed. De spanningsboog is continu aanwezig en je blijft continu geboeid door lezen. De schrijfstijl is beeldend. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt veelal alsof je oude bekenden opnieuw treft. Door de vele plottwists is het nergens saai. Alle verhaallijnen komen samen in de plot. Deze is geweldig maar ook emotioneel.

Ik wil graag meer van Chris Colffer lezen en kijk uit naar Deel 2.

Chicklit en Hilma Werff bedankt voor de leesclub. Leerzaam en gezellig.

Het verborgen land 1 - Het verborgen land