• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Je moest eens weten RECENSIE

“Je moest eens weten” van Gillian King vertelt het verhaal van Billy, een jonge vrouw die een zorgeloos leventje leidt en die nog niet aan een gezinnetje is begonnen. Billy is pas geleden naar Amsterdam verhuisd en met een nieuwe baan begonnen, in een poging de vrijheid van het studentenleven nog een keer te ervaren. Haar situatie verandert als ze als een blok valt voor haar baas, een mysterieuze man die ze eerder nog niet zag zitten. Billy worstelt met wat ze wil en hoe serieus ze de relatie wil laten worden, maar het blijkt dat Matthew ook geheimen heeft en dat er over hem nog een hoop valt te ontdekken.

Het boek heeft een interessant plot, dat een kant op gaat die je niet zou verwachten. “Je moest eens weten” is geen typische feel-good roman en zeker niet voorspelbaar. Het heeft de elementen die bij een feel-good roman horen, maar ook net wat extra’s, wat het boek onderscheidt. Door de manier waarop het boek geschreven is, met verschillende verhaallijnen en veel vraagtekens, wordt je aandacht onmiddellijk gegrepen en wordt het bijna onmogelijk om het boek weg te leggen. Het boek roept vanaf het begin af aan veel vragen op, maar het beantwoordt er steeds net genoeg om het leuk te houden en de aandacht van de lezer vast te houden. De personages zijn boeiend en maken stuk voor stuk een flinke groei door, inclusief vallen en opstaan. Daardoor kun je goed met ze meevoelen en worden ze realistisch. Billy’s haat voor Matthew slaat erg snel om in liefde, maar dit is één van de weinige overhaaste reacties in het boek. Over het algemeen maken de personages een realistische ontwikkeling door, met groei, terugval, spijt en geluk. Het boek heeft momenten waarop je heel hard moet lachen, maar ook scénes waarbij je liever zou willen huilen. Gillian King heeft een mooie balans gecreëerd tussen deze verschillende soorten gevoelens.

Al met al is “Je moest eens weten” zeker een aanrader. Het boek is origineel en fijn geschreven, en de personages zijn herkenbaar en realistisch. Voor iedere lezer van feel-good boeken, is het zeker een must!

Je moest eens weten

1  2  3  4  5
    (22 stemmen)

Billy heeft het flierefluitersyndroom. Haar vriendinnen wonen samen, krijgen kinderen en hebben een indrukwekkende carrière. Maar Billy heeft geen huisje, boompje of beestje. Alleen een nietszeggende baan op een afdeling waar niemand haar ziet staan en directeur Matthew haar nog steeds Jilly noemt. Superirritant natuurlijk, dus waarom ze zich dan toch stiekem tot hem aangetrokken voelt is haar een raadsel. Matthew is tien jaar ouder, laat nooit iets los over zichzelf en is allesbehalve populair. Maar toch hééft hij iets.

Nadat ze op een werktrip per ongeluk bij elkaar op de hotelkamer zijn beland, krijgt Billy steeds meer gevoelens voor hem. Maar waarom probeert hij haar op afstand te houden? En waarom is zijn verleden zo’n verboden onderwerp? Tot overmaat van ramp duikt er ook nog iemand op die beweert meer over Matthew te weten…