• mijn waardering

Boek zonder aanhalingstekens waar lastig doorheen te komen is RECENSIE

Imogen Crimp studeerde Engels in Cambridge en moderne literatuur in Londen met als specialisatie moderne schrijfsters. Daarna deed ze aan het conservatorium kort de opleiding voor operazangeres. Beide studies gecombineerd leverde dit boek op: Een heel gewoon leven of in het Engels: A very nice girl. Op de voorkant lijkt een soort kriebel te staan. Als je goed kijkt, dan zie je dat het twee gevouwen vrouwenbenen zijn. Het bijzondere is dat de kaftkleur twee variaties kent: blauw en geel. De kaft ziet er voor mij niet heel aantrekkelijk uit. Bij de boekhandel zou ik hem zelf niet opgepakt hebben.

Een heel gewoon leven  gaat over Anna. Zij studeert voor operazangeres en heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze werkt net als kamergenoot en vriendin Laurie bij een hotel. Laurie zit in de bediening en Anna zingt bij de hotelbar. Op een avond ontmoet ze daar Max. Max is een veeleisende carrièreman. Ze krijgen een relatie, maar is hij wel zo goed voor Anna?

Het onderwerp van dit boek is origineel gekozen, er zijn niet veel boeken over operazangers. Bij het lezen van het boek valt als eerste op dat de aanhalingstekens bij uitspraken missen. Daardoor vraag je je telkens af of het gedachten, vertellingen of uitspraken zijn die je leest. Dat is erg vermoeiend en frustrerend. Op zich leest dit boek verder wel redelijk makkelijk. Wel staan er af en toe operatermen in die niet verklaard worden. Het was mooier geweest als dat bijvoorbeeld via een voetnoot of woordenlijst uitgelegd werd voor de lezers die niet bekend zijn met opera. Helaas boeide het verhaal zelf niet erg en het leidde ook nergens naar toe. De personages waren niet sympathiek en spraken niet aan. Het boek bevat geen spanning of spanningsboog en geen verrassende plottwists. Het is dat ik dit boek voor leesclub had gekregen, maar anders had ik hem niet uitgelezen. Wellicht is dit boek wel interessant voor iemand die van opera en psychologische romans houdt.

Een heel gewoon leven

Imogen Crimp

6 juli 2022

ISBN 9789403110011
    Uitgever Cargo
    400 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Anna is een jonge vrouw met een grote ambitie om operazangeres te worden. Overdag moet ze zich meten met haar medestudenten, die allemaal over een onuitputtelijke hoeveelheid culturele bagage en financiële middelen lijken te beschikken. ’s Avonds zingt ze in een hotelbar om de huur te kunnen betalen van het verwaarloosde appartement dat ze deelt met haar vriendin Laurie.
    Dan ontmoet ze Max, een succesvolle veertiger, die haar alles kan geven wat ze wil. Maar hij is ook veeleisend, en er ontwikkelt zich een machtsspel tussen de twee. Anna zal keuzes moeten maken die grote invloed hebben op haar toekomst.