(Ledenrecensie) boek: Rebel RECENSIE

Mooie kleurgebruik. Een vrouw met opgeheven hoofd. Zo van had je wat?

De flaptekst is informerend, meeslepend en nodigt uit tot lezen.

Quote:

Mooie tekst:

Het verhaal:

De vrouw die hij wil, is de enige vrouw op aarde die hij niet kan krijgen…
Jimmy Ferris is er als leadzanger van de superpopulaire rockband Stagedive aan gewend om alles te krijgen wat hij wil, of het nou om drank, drugs of vrouwen gaat. Maar wanneer hij weer eens in de problemen belandt, heeft iedereen schoon genoeg van zijn gedrag. Jimmy krijgt een ultimatum voorgeschoteld: als hij nog deel van Stagedive uit wil maken, moet hij afkicken. Ook krijgt hij een knappe nieuwe assistent genaamd Lena, die hem voortaan op het rechte pad moet houden.
Lena en Jimmy hebben flink veel chemistry en worden daarom steeds closer met elkaar. Maar Jimmy is zo gewend zichzelf op de eerste plek te zetten, dat hij niet door lijkt te hebben dat hij zijn relatie met Lena op het spel zet. Pas wanneer hij Lena kwijt is, begint Jimmy te beseffen dat Lena de enige persoon is die echt iets voor hem betekent. Is het al te laat om zijn leven te veranderen?
De internationaal succesvolle Stagedive-serie van Kylie Scott bestaat uit los te lezen boeken over de knappe muzikanten van de rockband Stagedive. De andere delen heten Rock en Roem.

Mijn leesbeleving:

Voor de leesclub begon had ik nog niet van de auteur gehoord. Toen de oproep in de leesclub kwam heb ik deel 1 en 2 als e book bij de bieb geleend. Alhoewel je de delen prima los van elkaar kunt kiezen vond ik dat toch leuk.

Het verhaal las vlot en had gelijk mijn aandacht.

Het was moeilijk weg te leggen en als je na een pauze weer ging kiezen pakte je de draad zo weer op.

Ik vond het een krachtig, filmisch, beeldend en vlot geschreven boek. Je kreeg snel een beeld van de personages en het verhaal. De personages waren zeer divers in hun karakter en gedragingen. Dat maakte het continu boeiend om te lezen. Sommige personages irriteerde me en anderen verwarmenden mijn hart. Ook voelde ik gelijk een vurige en erotiserende spanning tussen bepaalde personages.

Het thema werd aan alle kanten goed belicht en benoemd. Het ruige leven van een rocker met seks en gebruik van verdovende middelen als drugs en alcohol. Om de leegte en de pijn van je bestaan maar niet te voelen. Vaak one night stands om maar niet te hoeven binden. Gedrag veroorzaakt door middelenmisbruik of door een getraumatiseerde jeugd. Lena die wel lief kan hebben maar door pijnlijke ervaringen niet opnieuw beschadigd wil raken. Het wellicht stereotype beeld van een ruige rocker als Jimmy wordt doordat de diepere lagen en achtergronden uitvoerig worden verteld duidelijk. Het geeft inzicht aan de lezer. Het is aan de lezer zelf om begrip te hebben voor deze diepere laag. Ik vond het inspelen op mijn emoties en het maakte dat mijn hart uitging naar Jimmy en Lena. De originaliteit van dit boek zit in de inkijk in het privéleven van de rockband met alle daarbij horende gebeurtenissen. Ook het verleden is naadloos verweven met het heden. Dat vond ik mooi gedaan.

De opbouw is goed. Achtergronden worden uitgediept, het verhaal gepresenteerd waardoor je er gelijk bij betrokken bent en blijft. Je blijft geboeid lezen omdat je benieuwd bent of het effect van Lena haar begeleiding vruchten zal afwerpen. Natuurlijk was ik ook benieuwd naar de eventuele band of verbintenis tussen Lena en Jimmy.

Het was een prettig leesbaar verhaal. Het aan elkaar gewaagd zijn van Jimmy en Lena met de daarbij behorende vaak humoristische meningsverschillen vond ik leuk. Aan de vaak pikante gedachtegang en scènes moest ik eerst wennen. Gewoon omdat ik niet eerder zo’n soort boek las. Maar dat zag ik niet als negatief. Door de beeldende schrijfstijl voelde het of ik zelf overal deelgenoot van was. Het feit dat het niet gelijk rozengeur en maneschijn was is geloofwaardig en reflecterend met het echte leven. Dat heb ik gewaardeerd. Ook maken de personages een duidelijke groei door. Mooi om daar deelgenoot van te mogen zijn.

De vele plottwists in het verhaal zijn onverwacht en interessant. Deze werkten spannings verhogend. Daardoor blijf je gefocust doorlezen omdat je moet weten hoe het afloopt. De plot vond ik ontwapenend en zag ik niet aankomen.

Mijn mening:

Ik geef 5 hartjes: Het verhaal zit qua opbouw, beeldende haast filmische schrijfstijl, personages, plottwists en real life onderwerpen als middelen misbruik, verwaarlozing, geestelijke mishandeling, ontrouw, het tonen van je ware gevoelens in taal en handelen goed in elkaar. Het verraste mij dat ik dit soort verhalen ontzettend leuk vind. Enerzijds een sterk verhaal met de nodige problematiek die gaandeweg na pittige gebeurtenissen en dialoog worden opgelost en anderzijds vurige erotiserende passie die tot uiting komt en uitmondt in langdurige liefde en respect.

Deel 1 en 2 lees ik graag uit en ga ik ook recenseren. Ik ben fan van Kylie Scott haar boeken. Ook het nieuwe boek ga ik zeker lezen en recenseren.

Chicklit.nl bedankt voor de leesclub. Hilma Werff wederom bedankt voor de fantastische begeleiding.

Rebel